Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 17241 ggr
kylja
10

Hur bränner man raku ?

Hej alla

Funderar på att handlöst ge mig på att bränna raku…var hos en bekant härom dagen och såg hennes alster som hon fick brända av sin återförsäljare ,de var såååå snygga  , å blev sååå sugen på att testa själv , men problemet e att jag inte vet hur man gör riktigt…kan nån tipsa om bra litteratur om Raku bränning…jag har ingen möjlighet att gå kurs först till våren..och jag vill börja nu !!!   Kanske nån kan lägga ut en liten beskrivning här på fokus…Tacksam för alla tips..

pyromanen
0

Du behöver en rakuugn.  Eller någon som har en.  Om du letar bland tidigare trådar under bränningar, så finns det ganska mycket om Raku.

pluppan
0

finns många som beskriver och även visar rakubränningar på youtube sen har jag själv boken Raku av john mathieson som jag tycker är bra den kan du beställa från adlibris

RudeGirlPottery
0

You tube är även mitt tips! Sök på Raku så finns det en hel del matnyttigt. Komplettera med detta forum så har du ett komplett paket.

Dolomit60
6

Lite svårt när jag inte alls vet var du står förståss, men här är en mycket sumarisk framställning av hur det går till att bränna raku:

Det krävs inte särskiljt mycket för att bränna Raku. Det är en av de billigaste, och minst omständiga tekniker som finns att komma igång med - Och det är enormt roligt !

Du behöver en rakutång, en rakuugn, ved eller gasbrännare, ev. rakuhandskar, eller våta handukar att vira om händerna,en påse rakufritta, lite oxider, (Kobolt, tenn, koppar, och järn, är tacksamt att arbeta med.) en tunna med något bränbart material som sågspån, papper, halm el. dyl, lock till

En rakuugn bygger du på en eftermiddag av gammalt tegel från någon riven tegelkåk. Du ska gräva ut en eldgrav, med ett galler över, en kort gång, inn till ugnskammaren. Ugnskammarens golv skall vara  höjd en bit över gången, och eldgraven. Slutligen skall du också ha en skorsten, eventuellt med nån slagsspjäll., och så skall du ha en lucka som du kan ta bort, så du kommer åt sakerna i ugnsrummet. Den är typiskt belägen på ugnkammarens sida. Du kan täta med lera, och halm exempelvis. Det är ocså vanligt att man bygger det av fiberfilt, och en oljetunna - lösningarna är många, och ofta bestämda av vad man har liggandes hemma, eller kan hitta på skroten osv.

Godset ska vara skröjbränt. du kan givetvis också skröjbränna godset i rakiuugnen - kom bara ihåg att gå sakta upp til 600 greder C, sen kan du bränna på.

Som glasyr kan du använda en lågsmältande fritta. Ceramas "fritta J" är utmärkt. prova dig fram med oxiderna;  kobolt, är starkt och sådär 0,5 - 3 % ger blåaktiga nyanser. Järn kan man ha i från ett par procent upp till 15. Det kan blir väldigt olika beroende på mängd. Tenn använder du för att få det vitt, eller tillsammans med andra oxider för att få opakt ("täckande") i satser om 5 -7 %, koppar kan du använda i satser på 3-10%. prova ut oxid för oxid. Men prova också rena vita glasyrer (med bara fritta om du har en vit lera, och kanske lite tenn i om leran inte är så vit) Det finns en artikel på forumet, som heter "Rakuglasyrer" Fö. (och under rubrikerna"bränningar", och "glasyrer" finns det ytterligare tips och råd, om man letar lite.)

Du kan använda vilken lera du vill. om du knådar in lite chamotte i leran blir den starkare, och tål de kraftiga temperatur- växlingarna bättre. Ren proslinslera är svår att använda eftersom den gärna vill spricka, och är därför inte att rekomendera till att börja med.

Glasera godset, torka det i botten, ställ in det i ugnen - många låter det värma upp lite ovanpå ugnen i förväg. En pyrometer är bra att ha, men inte nödvändig. Den ska upp till strax över 900 grader (lite beroende på vilken glasyr man har - det anges på frittan, när man köper den) Men man kan också vänja sig vid att se det; godset skall först bubla upp, och därefter skall bubblorna lägga sig och godset bli glansigt. När godset blivit jämnt och glansigt låter man pjäsen vila vid den temperaturen en stund. Därefter tar man ut den.

Om man inte ser om det är färdigbränt eller inte medans det står i ugnen, ser man det efteråt. underbränt gods ser matt, glanslöst och tråkigt ut, och har ibland bublor. Raku blir sällan överbrännt - eller rättare sagt; det är ofta snarare en åsikt, än ett faktum att en rakupjäs har blivit överbränt . Om det blir det är det i så fall blankt, och rinnigt. Underbrännt gods kan alltid brännas om en gång eller två. (Om överbränt gods kan brännas om vet jag inte - men det tror jag )

Nu skall godset (eller rättare sagt syretillförseln) reduceras: När det har precis rätt glans tar man ut det med rakutången. Lägg ner det i tunnan med sågpån, och se till att det börjar brinna. När det börjat brinna ordentligt, lägger du på locket, varpå en kraftig rök utvecklas i tunnan. (som ofta sipprar ut - tryck så ner locket en smula)

Låt godset ligga en stund, så det blir ordentligt reducerat, ta nästa pjäs under behandling.

Vissa mäniskor doppar påjäsen direkt i vatten innan den kommer ner i sågspånet, andra sprutar på med blomspruta, men detta är inte nödvändigt.

När du plockar upp sakerna är dom sotiga, och svarta; skälj av dem med vatten. Ta därefter lite stålull, och putsa dem ordentligt rena.

Ungefär så går det till. Det finns givetvis massor att tillägga, och det här är bara riktlinier skjutna från höften. Men Raku HAR ju i sig ofta karaktären av höftskott ! Det är svårt att styra precis, och den lite oregerliga, ruffiga karaktären är ju en del av charmen - att man lixom kan se de vilda, och snabbt skiftande behandlingen som godset utsätts för i det slutgilitga resultatet.

Ulla
1

De här bilderna tog jag vid en rakubränning för några år sedan. De är tyvärr inte så många eftersom jag för det mesta glömde bort att fotografera. De kanske ändå kan ge en liten aning om hur trevligt det är. Med en vedeldad ugn istället så ökar mysfaktorn.Glad

Länk till bilderna

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
  • Redigerat 2022-03-31 09:41 av Ulla
Dolomit60
1

Tycker det är rätt mysigt med gas också; det häftiga är lixom tempot, samarbetet, det händer hela tiden något, det ryker, och brinner, och luktar och står i - total fokus på händelseförloppet. Även om man har tagit ut ugnen redan om morgonen, och glaserat, så flyger tiden iväg, och helt plödsligt står man i halvmörker, och inser att det är nog tid att stoppa - lika snopet varje gång *S*

Raku hör fö. till de keramiska processer som är väldigt tacksamma att plåta ! Gärna sena höst- eller vår-eftermiddagar !

LenaStina
0

Jag har tänkt bränna Raku under ett års tid nu, och allt material är införskaffat så efter jul börjar jag testa tror jag.

Gammalt oljefat, isolering, gasolbrännare, tunna för reducering, rakulera, rakuglasyr…….ja, allt ligger och väntar, behöver bara lite hjälp av maken för att fixa till ugnen.

Här är en länk till beskrivning på hur man bygger en gasolugn av oljefat som jag har tänkt att följa.

http://www.ullahansson.com/keramik/ugnsritning.html

(ullahansson.com….det slog mej nu att det kanske är du Ulla?)

Ulla
0

Generad

Det är inte en sajt som jag gör reklam för eftersom det är åratal sedan jag uppdaterade den. Eftersom jag har använt den till att lära mig att göra hemsidor så ser alla delar av den olika ut och det kan verka litet förvirrande för den oinvigda. Men eftersom jag lagt ner så mycket arbete där så vill jag inte bara radera alltihop.Glad

_
_

LenaStina
1

#8 Det var inte meningen att hänvisa till en sajt om du inte ville det, men jag visste inte att det var din sajt.

Jag googlade på rakuugn och oljefat för ca 1 år sedan och hittade din sida och blev jätteglad, för det var precis en så´n beskrivning jag letade efter. Ritningen har varit till stor hjälp. Sedan har jag fått tips om iFokus av en glas-kollega så nu har jag hittat till dej från två olika håll.

Kan man ta bort mitt inlägg om du inte vill ha hänvisning dit?

Ulla
0

He he. Nej det gör ingenting. Sidan kommer ju upp, som du säger, när man söker på google. Jag kanske får en anledning att uppdatera den också nuSkrattande

_
_

kylja
0

Tack för alla bra tips…har kollat runt på you tube och hittat en hel del , hittade mkt här på sajten också. Dolomit60 , tack för en mkt bra beskrivning….tror att jag har tillräklig koll för att våga mig på att testa nu….

En sista liten fråga bara , jag har hört att man inte bränner Raku på vintern , stämmer det , varför isåfall ? / Kylja

pluppan
1

man kan visst bränna Raku på vintern men det är inte så himla skönt att stå ute i minusgrader…. om man eldar med gas så brukar även gastuberna frysa lite så man måste värma dom för att de ska spruta ut tillräckligt med gas.

lite annan känsla att sitta en skön sommarkväll med ett glas rött och sitta vid ugnen och prata keramik liksom

avalon
0

Jag bränner året om, kan t.o.m. vara skönare att bränna på vintern ibland för man blir inte lika svettig, annars blir det ju ganska hett vid en vedugn.

pyromanen
1

Året om funkar. Pluppan har ju rätt om det är en "tillställning", fast om det bara är för att bränna är det skönare med lite svalt (- 12 och snålblåst är förstås inte skönare, men även det funkar).

Dolomit60
0

Ni som bränner Raku under (smällkalla ?) vintern: Är det skilnad i krackeleringarna om vintern ?

Jag gör det bara när det är tillräckligt varmt själv, men jag föreställer mig ju at kracken borde bli vildare - blir dom det ?

Nyfiken

pyromanen
1

kracken blir inte vildare så vitt jag sett.  Sommarvärme: 900 grader - 25 grader = 875 grader skldnad.  Vinter 900 - -5 grader = 905 grader skildnad.  Om jag nu räknar rätt så tidigt på morgonen så är det bara 3% större temperturförändring vid -5 jämfört med vid +25…

Dolomit60
0

Näe, du har alldeles rätt pyroman; Man ska inte bränna Raku om vintern, och man ska inte försöka tänka tidigt om morgonen !

Men jag litar på det du säger, utan att själv räkna efter i alla fall.

Tack för svar ! Glad

lars helin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: se min tråd Raku för nybörjare där ser du bla hur jag byggt min ugn ……../lasse

lars helin
0

#17: Under hur du tänkte eller du bara skrev för att du skulle synas.