Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 2965 ggr
doradora
0

att måla på glaserat med glasyr?

Cebex säljer något jättedyrt medel som man skall blanda med glasyr för att lättare kunna måla på glasyr med pensel. Jag undrar om detta inte är vanligt glycerol som i andra affärer kostar 130:- kr /litern. Är det nån som vet?

Vavrakeramik
0

inte omöjligt, men är ej säker.

LarsT
0

Förmodligen inte samma som glycerol el. glycerin. "Penselmedium" är en blandning av ställmedel och glasyrlim i en geleformig massa som kan användas till allt möjligt, inte bara glasyr. Färgkroppar, oxider o.s.v. kan man mixa med lite för att göra ett torrt pulver smidigare att pensla utan att det torkar in så snabbt. Cebex variant kan förstås vara nåt annat och det får du fråga dem om. Det finns andra återförsäljare under länkar ovan och kanske en chans att hitta liknande eller samma produkt billigare ?

bosse-cebex-gbg
0

Det är förmodligen "Kur 8" som omnämns. Det kommer från Tyskland, och fungerar utmärkt.

Till 1 kg glasyr används 1-2 teskedar, så egentligen är den väl inte så värst dyr…

Bosse

doradora
0

Enligt bruksanvisningen skall 5-8% användas. 5% till en liter glasyr är 0,5 del. En liter glasyr är ca 0.5 kg glasyr. Det blir 1 dl glasyrlim till 1 kg

glasyr. Vilket blir ca 43:-!!!!

Det tycker jag är dyrt!!!

LarsT
0

Varför inte använda torrt ställmedel och glasyrlim istället ?. Mindre smidigt men samma uträkningsexempel på ett kg glasyr kostar då bara 3-4:-.

Eller varför inte tapetklister ? Bara man blandar ut ung. den mängd glasyr man ska använda för stunden så går det bra det också. Ruttnar efter några dar dock ….

Bregotta
0

#4 Nej, så mycket har jag inte använt. Jag har använt ungefär så mkt  som Bosse säger, blir jättebra! Sen behöver man ju inte blanda i i hela glasyen, jag gör lite till penselglasyr och låter resten var dopp- så kan man ju blanda mer sen om det skulle behövas. Man ser också när man blandar i hur mycket man vill ha. Bra och enkelt, tycker jag- och som sagt man behöver inte mycket. Kanske beror det på hur tjock ursprungsglasyren är …