Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1632 ggr
pluppan
0

youtube en guldgruva

för alla er som inte hittat till youtube ännu och tror att det inte finns något som intresserar er där….

tänkte bara tipsa om alla roliga, knasiga och lärorika videor om keramik som finns där.

skriv bara in det du är intresserad av i sökrutan exempelvis: ceramics, pottery, glazing ceramics, Raku, sodafiring osv osv.

jag lär mig så mycket där och några har lagt upp en massa videor som är som små lektioner i olika moment ex simon leach.

ja, ut och surfa med er! men se upp man kan fastna i timmar…

www.youtube.com

Vanja-K
0

puttar upp denna tråd för nya medlemmar

[ReijmyreStengods]
0

Kul sajt! verkar finnas hur mycket som helst…

LenaStina
0

Ja, youtube är verkligen bra. Mina tonåringar hittar en massa kul där…..inte bara keramikGlad.

Vill ni bli glada kan ni kolla på det här….

http://www.youtube.com/watch?v=5P6UU6m3cqk&mode=related&search=

Tazen
0

#3 helt underbar,vilket smittande skratt….Glad

RudeGirlPottery
0

Tack för tipset! Jag har aldrig tänkt på You Tube beträffande keramik, drejning etc. Kul filmer!

Vanja-K
0

#3 Ja tonåringar kan hitta mycket kul, inte bara keramik. Tyvärr så hittar tonåringar riktiga rysare där. Den sidan av you tube kan jag rek. att föräldrar också kollar!!!!

Dolomit60
0

Jo, youtube är en klart användbar sajt !

Utöver en massa kul keramikvideoer, har jag hittat flera videoer, med tips om hur man spelar olika låtar på piano, och gitarr. teckna kan man också lära sig en smula ( fast det är svårt för filmerna går så fort) Dessutom finns det massor av spännande interviewer, och givetvis tonvis av bra musikvideoer med kända och totalt okända artister !

Kanske det roligaste som hänt nätet sedan Napster !

En av mina keramikfavoriter hittar man om man söker på " Crystalline Pottery by Kris Friedrich". Men jag tror jag har talat mig varm för den sajten på en annan fokus-tråd tidigare.

sore
0

Finns det någon snutt på youtube där de drar+sätter på hänklar ochså? Den skulle jag vilja se!

LenaStina
0

#6  Jo, det är ju sant. Allt är inte snällt på youtube så man får ha lite koll på vad tonåringarna tittar på, men får man dem att förstå var gränsen går så tror jag de kan ha mycket glädje av det också.

T ex så spelar mina barn piano, gitarr, kornett, althorn och euphonium och då går de in och tittar/lyssnar på hur proffsmusiker spelar och lär sig av det.

En dag satt min pojk och spelade "Fur Elise" på ukulele. Han hade hittat ett videoklipp där man dessutom kunde skriva ut noter. (Fur Elise är nog vackrare på pianoGenerad.)

helenahenstedt
0

Kommer inte ihåg vad den hette, men såg nåt om hänklar. Sök.

pluppan
0

sök på

ceramic handle

så kommer det upp flera filmer

LenaStina
0

#8 Jag såg också en som drog hänklar. Hon var kines/japan och höll på att göra en tekanna. Jag sökte på teapot och hittade detta istället.

http://www.youtube.com/watch?v=y9qOnismn1g

Från klös till färdig tekanna på tre minuter…….hmmmm, man kanske är för petig med detaljer trots allt.

mangobango
0

Youtube är fantastískt!

Dolomit60
0

Har faktiskt aldrig sett några klippp på youtube, som jag tycker borde vara barnförbjudna direkt…

Tycker det dom visar på dansk TV mitt på dagen ofta kan vara värre !

Det är möjligt att man är lite petig med detaljerna ibland, men samtidigt så är en rätt gedigen grundläggande hantverkskicklighet, för att kunna göra en tekanna på det där avslapnade sättet, och med det avslapnnade uttrycket och samtidigt få den att verkligen fungera (praktiskt såväl som estetiskt)

RudeGirlPottery
0

Three minute teapot - shit pommfritt!

mangobango
0

Kul rimm #15! Jag har samma sorts humor som du, tror jag Flört

Dolomit60
0

Jag slarvar igolan när jag skriver: "

"Det är möjligt att man är lite petig med detaljerna ibland, men samtidigt så är en rätt gedigen grundläggande hantverkskicklighet, en förutsättning för att kunna göra en tekanna på det där avslapnade sättet,"

ska det stå ovanför, istället för det jag skrev först. fast det ska inte vara understruket förståss…..

Vanja-K
0

#14  Om man söker på vårt ämne hittar vi inget barnförjudet!!!!! Men testa sånt som ungar går in på. Då svimmar man nästan.Slår man på våld ,steningar m.m. så finns det en hel del. vet det genom att jag kollar ibland när rykten går om vissa inlagda filmer.Som tur är så har vi förbud mot mobiler i vår  skola. Annars är det populär t att lägga ut fi,lmer om lärare etc.

Dolomit60
0

OK - jag medger gärna att jag har saknat den fantasi som skall till för att söka på "våld" och "Stening". När jag gjorde det (för två sekunder sedan) fick jag också upp några rät obehagliga klipp !

I samband med inlägget kollade jag ett antal ord som "inte lämpar sig för tryck", och fick huvudsakligen upp rätt oskyldiga sajter.

Skall kanske tilläggas at jag anser at dylika ord och bilder är rimligt harmlösa, så länge det inte blir alltför skruvat…..

Det jag refererade till när jag talae om Dansk TV, var också¨just våldscener - ibland sådana som jag som vuxrn tycker är obehqagliga.

Jag tycker också vissa sådana scener är nödvändiga att sända, och kan ha ett nyhetsvärde osv. Men jag irriterar mig våldsamt på när jag mitt på dagen plödsligt ska behöva säga till min dotter: "Det här tycker jag inte du ska se Cecilia!"