Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 836 ggr
Björkhaga Art Åkersberga
0

Lera uppblandad med glasyr

Jag råglaserar ibland, det vill säga glaserar på ej skröjat gods. Det är svårt och ibland misslyckas jag och godset går sönder. Normalt brukar jag försöka återvinna det mesta av leran när jag drejar och inte är nöjd. Vad händer med den lera som är uppblandad med glasyr? Kan jag återanvända den?

Lena & Björkhaga Art Åkersberga

NenneAhl
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag sprutglaserade mycket förr, då tog jag vara på glasyrresterna och blandade med lerrester och magrade med siktad sand. Av den blandningen gjorde jag glaserat tegel, drejade också av den. Det funkar bra, blev av med både glasyrrester och lerrester i en smäll. Det kan vara klokt att provbränna en liten sak så man vet att blandningen funkar. Bild på tegel av den blandningen.

Ulla
0

Oj, vad spännande! Jag har ett vagt minne av att för länge sedan ha läst om en skola som testat något liknande. Finns det någonstans man kan läsa mera, eller är det du själv som experimenterat fram metoden? Vore ju super att kunna binda in glasyrrester för att bli av med dem, även om resultatet inte blir lika fint som ditt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

NenneAhl
2

Jag hade samlat på mig stora mängder gammal lera och glasyrspill och var tvungen att hitta på något. Skaffade en bruksblandard (planblandard) och började bland och tillverkat tegel och annat. #2 Jag har skrivit i en annan tråd tidigare, kanske där du läst det? Det är bara att testa, man behöver såklart inte blanda sand i, men eftersom jag gjorde tegel och drejade rustika saker så passade det bra med grov och mager lera. Nu mer så saltbränner jag mest så blir inte så mycket glasyrspill att blanda in. Men spill leran bladar jag ofta med siktad sand och drejar stora krukor och annat.

Ulla
0

Ja, det kan vara där jag läst om det.🙂

Har du någon hemsida där jag kan titta på dina alster? Jag blev riktigt nyfiken på att få se vad du gör.

_
_

Björkhaga Art Åkersberga
1

Fantastisk plats det här 🙏🏼 tack alla för inspiration och goda råd! Speciell den här gången till dig NenneAhl!

Lena & Björkhaga Art Åkersberga

NenneAhl
4

#5 Tack, Jo här lär man sig mycket. #4 hemsid: www.krukmakerila.se Men det finns mer att se på instagram: instagram.com/krukmakerila Lennart Krukmakeri L A K

Ulla
1

Tack för länkarna! Vilka härligt rustika krukor! Är många av dem drejade i din sandblandade lera?

_
_

NenneAhl
2

#7 Tack! ja de saltglaserade blomkrukorna, skulpturer och en del annat.