Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 996 ggr
MayaLisan
0

Skröj av Stengods, mest fyle

Har just en skröj på g med  stengods, mest fyle som sagt… Ugnen är ganska proppfull, men godset var ordentligt torrt, eller så pass torrt som det blir i en verkstad med en temperatur på ca 16 grader. 

Jag är lite av nybörjare på bränningar och helt nybörjare på fyle. Jag har en toppmatad ugn på 60 liter med en bra TC 40 elektronik. Har ännu, vid ca 250 grader ventilerna öppna och jag har för mig att de ska igen vid 400?! Tänker att det kanske är en del fukt i godset i den miljö de har stått i … det kommer en del ånga märker jag och nu till min egentliga fråga: Ska det helt sluta komma ånga innan jag stänger till ventilerna både i botten och i sidorna upptill? Eller hur var det nu?

MayaLisan
0

Över 400 nu och det kommer en del ånga ännu. Stänger bottenventilen, men inte de två övre på sidan…

MayaLisan
0

ujuj… det var mycket ånga i luften då jag kom ut i verkstan nyss. Ugnen på ca 650 och väldigt ångigt. Hoppas hoppas mina saker i ugnen håller, Jag kommer inte att sätta in pluggarna medan det ångar så där. Rätt eller feltänk?

Bo§e
0

Är du säker på att det är ånga,  och inte "rök"  från avgående kolrester och annat organiskt från fyleleran…?   Fyle är ju känd för att vara litet "osig"…

Är ju inte säker, men måste ställa frågan….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

MayaLisan
0

Vid 650 var det ånga, nu , vid 900 var det rök. Men nu satte jag in pluggarna då det inte ångade ur hålen längre. Var det rätt tänkt?  Jag måste sätta in bättre ventilation, en sån med motor, då det inte räcker med självdrag nu. Huvva! Tidigare så har jag haft dörren öppen men det tillåter inte vädret riktigt nu…

MayaLisan
0

Läste nu ett annat inlägg om fylebränning, så jag går ut och tar ur pluggarna igen…

Men jag har ju inte lagt till  1 timmas utjämningstid på toppen…

Skabbekatten
1

Vid 600 grader bränner det sista kemiskt bundna vattnet ut ur leran, så oavsett vilken lera du skröjbränner behöver du hålla ventilerna öppna tills dess, annars kan vattnet fastna mellan ugnsskikten och skada ugnen. 

Om du upplever att  Fylen ångar av sig länge så gjorde du helt rätt att låta hålen vara öppna tills den ångat klart. Och bra tänkt där med bättre ventilation. :)

Lycka till! Fylen är en vacker lera.