Annons:
Etikettforma
Läst 1769 ggr
Ann Lundell
2019-12-19 12:56

Var hittar man formar för kavlad lera?

Hejsan!

Är det någon som vet var man kan få tag på formar

för att använda när man kavlar lera? Brickor och tallrikar fungerar bra men funderar på det här med skålar. Har sett sådana formar på kurs en gång men vet inte om de säljs någonstans. Hittar bara gjutformar och det är ju inte det som jag vill ha. Någon som vet vad de heter?

Med vänliga hälsningar

Ann

  • Redigerat 2020-09-08 23:35 av Ulla
Annons:
Bo§e
2019-12-19 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det måste vara sådana här du menar.   De finns (fanns)  som Press Moulds (rätvända) eller "humps" (uppocnervända, konvexa), beroende på hur man vill jobba.    Dessa var aldrig lagervara utan fick beställas.   Ring runt och fråga, så ordnar det sig säkert…!

Majamarlene
2020-05-31 19:22
#2

Såg att någon gjorde sina formar i lera och sedan använde majsstärkelse för att det inte skulle fastna, det verkade fungera bra.

Susanne Sundström
2020-06-01 18:31
#3

Man kan också göra egna i lera och skröja och sedan lägga kavlat på. Sedan är det olika metoder man kan använda för att få det kavlade att lossna och inte "klibba" fast. Några tips: majsmjöl, potatismjöl(använder jag ofta), plastfolie och något som jag vet används är tunn strumpbyxa över formen, ingen egen erfarenhet men lovordats. Bilden som #1 av: Bosse Cebex Gbg har du toppenfina förslag på former.

//Susanne Sundström

Upp till toppen
Annons: