Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 560 ggr
sici ekvall
0

Krackelerad lergodsglasyr

Hej igen alla erfarna!

Jag har glaserat några blomfat i lergods där glasyren har krackelerat. Glasyren är Transparent 3100 från Cebex och leran är från Seemanns och heter 311 (Georg & Schneider) Det jag undrar över är om jag av misstag har skröjbränt  leran för lågt och att det kan ha haft betydelse för hur hållbar glasyren blir.  Den leran ska brännas i 1000-1140° och jag kan ha brännt den i 960° bara, minns inte tyvärr. På en annan lera (blålera från Tärn) har glasyren blivit perfekt. Och där är brännintervallet lägre.

Tacksam om någon har en tanke om detta.

Sici

ler
0

Jag tror du själv har svarat på din fråga.

ler
2

Plus att det ju är olika leror som utvidgar sig olika. Blåleran krymper nog mera och passar till glasyren uppenbart, det gör den så inte på den andra leran och kommer heller inte göra det även om du skröjar högre.

sici ekvall
0

Tack för snabbt svar ler! Men då måste jag fråga; krymper alltså inte lera mer ju högre man bränner? Det trodde jag faktiskt. Då får jag köpa en glasyr som passar till den leran. Säkrast hos Seemanns då kanske eftersom leran kommer därifrån. 

Sici

ler
4

Jo det gör den, men även om leran krymper mera vid högre temperatur så påverkar det inte utvidgningen mellan 20-400 grader, det är det området man normalt mäter utvidgningen på och det är ju även där glasyren blivit så stel att den kan krackelera. Det enklaste är att fråga försäljaren av leran vilken termisk utvidgning leran har och så hitta en glasyr som ligger något under det talet. Har leran t.ex. 60 i utvidgninskoefficient så välj en glasyr som har 55-60.

sici ekvall
1

Tack snälla för en toppenbra förklaring!

Man lär sig verkligen på det här forumet.  Nu ska jag tänka lite mer på såna förhållanden. Sånt är ju inget man funderar på när gått på kurser. Då har man dom lerorna och dom glasyrerna och allt passar ihop. Det här blir spännande.

Hälsningar Sici