Annons:
Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 780 ggr
Allinagain
2020-07-22 17:34

Skröjbränning fyle

Har installerat östbergfläkt och att känns komplett Med ventilation. Har några små frågor: 1) har rodhe te 130 och runda plattor Om det sticker ut keramik utanför plattkanten och alltså närmare väggen typ 1-2 cm.. Spelar det nån roll? 2)kan jag lägga grejor i varandra? 3) läste nånstans att det är bra med öppet spjäll och öppet utsläpp.. Är det vettigt och ska jag ha det hela bränningen? 4) kör 80 grader i timmen upp till 600 grader Därefter fullt upp till 1000 . Ligg kvar nån timme . Sen slut och avsvalning. Låter det vettigt? Mvh P-O

Annons:
Roderveld
2020-07-22 18:38
#1

Hej P-O. Är ingen guru, som Bosse Cebex och Ler, men har bränt en del Fyle. 1. Torde inte spela ngn roll vid skröj men glasyr kan "stänka" på spiralerna i hög värme o skapa beläggning på dessa. 2. Massor av keramiker gör det vid skröj…men själv har jag lyckats spräcka flera alster. Tror vi låter våra "gurus" ta den bollen… 3. Jag har öppet i början, tills dess vattenångan är borta, sen stänger jag. Kolla med spegel vid utsläppet om den immar igen… 4. Själv kör jag 175°/h upp till 630° o sen fullt upp till 950°. Ingen utjämning. Öppnar ugnen först under 100°. Fått denna brännkurverekommendation av Uterm o den har funkat för ALL min lera vid skröj.

ler
2020-07-22 22:32
#2

1. Om man undgår typ colemanit som kan sprätta iväg så är normalt 1 cm nog avstånd. Även om glasyrerna kokar våldsamt så är det ju relaterat till tjockleken på glasyren. Så det normala avstånd man har till sakerna i ugnen gäller också mot kant. Men så skall det samtidigt sägas att det kan bli en smula varmare just mot elementen och glasyren kan då komma till att se lite annorlunda ut just där. 2. Hur vida man kan packa en ugn tätt beror på vad det är för saker, men är det drejade krukor som vilar fin i varandra så finns det nästan ingen gräns för hur mycket man kan packa. 3. Spjäll öppet eller inte? Vilken ugn är så tät att det skulle spela så stor roll? Själv har jag nästan aldrig öppet men det kommer det nog många diskussioner om huruvida det är riktigt. 4. Jag har samma temperatur stigning som du #0 när jag skröjar och full fart från start i glasyrbränning och det har fungerat hur bra som helst dom sista årtiondena i alla möjliga ugnar, också i min labb ugn som kom upp till 1300 grader på under en timme, men då är det små ämnen. Har man större grejor så rekommenderar jag nog att det går långsammare och glasyren blir oftast bättre om dom får tid på sig, jag tycker att 100 grader/timmen dom sista två hundra graderna är förnuftigt att hålla sig till.

Allinagain
2020-07-22 23:25
#3

Tack för input.. Sagt det förut och tål att sägas igen. Det här forumet är guld för en nybörjare som jag.. Nybörjare vad gäller egen verkstad hemma med ugn o drejskiva.. Så tack igen😄👍

Allinagain
2020-07-22 23:32
#4

Om jag får spinna vidare.. Glasyrbränning blir det nästa vecka. Även där med i huvudsak fyle.. Vad rekommenderar ni för Brännkurva? Då tänkte jag testa av med käglor oxå för att få grepp på ugnens värmearbete. Fattade jag rätt Ler Full fart upp och 100 grader i timmen sista 200 graderna..?? Utjämning? P-O

ler
2020-07-23 00:06
#5

Ja om du inte har mycket stora eller snarare tjocka grejor att bränna så är det riktigt uppfattat. Men det skadar heller inte att ta det lugnt hela vägen, det beror ju alltid på dels vad ugnen kan prestera och hur mycket har man i ugnen? Bäst att hålla reda på hur man packar ugnen och se på hur brännkurvan ser ut, jag rekommenderar att du håller öga med hur fort det går första bränningen, och så ser på hur det blev med dom färdiga sakerna. Så kan man alltid justera senare, det kan också bero på vad det är för glasyrer, råglasyrer kräver mera tid än glasyrer baserade på frittor gör. Tala gärna om hur det blev.

Roderveld
2020-07-23 08:01
#6

Vill bara lägga till att Lokatta själva har 1235° i sluttemp på glasyrbränning och det har funkat fint för mig också. Då har jag haft 15 min i utjämning.

Annons:
Bo§e
2020-07-23 19:08
#7

#6:  Lokattas temp.rekommendation  verkar vara vald med förstånd tycker jag,  i alla fall som en temp. att börja med.   Fyleleran gillar som bekant inga överdrifter åt något håll om man vill få den så tät som möjligt.

För övrigt tycker jag att skröjbrännkurvan i #0  ser helt ok ut,  med det tillägget att hastigheten i början skulle kunna ökas på litet, om föremålen inte är för stora……

Allinagain
2020-07-24 07:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sådär 1 a skröjbränning avklarad och ugnen tömd och jag nöjd!!! Alltid ett par frågor😀 1) skärven på fylen blev ljusare än jag trodde Om jag kör typ 950 grader istället för 1000 Blir det nån skillnad? 2) blir ju glasyrbränning nästa vecka Typ 1235 grader Förändrar det färgen på skärven? (Glaserar bara insidan på några grejer) 3) ställde grejer i varandra På ett par fat fick jag missfärgning på botten insidan där nåt hade stått. Vanligt eller? Tack på förhand P-O

Allinagain
2020-07-24 07:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Kompletterande bilder kommer nedan:

Roderveld
2020-07-24 12:18
#10

Den blir mörkare/brunare ju högre temp du har. Själv tycker jag den är vackrast efter skröj men det är ju personligt. Var precis inne på Lokattas hemsida, där man kan läsa att de rekommenderar 1240°-1280° i högbränning! Både jag o hustrun kan svära på att de (mannen) sa att de brände allt till 1235°. Det har funkat för oss också men jag måste tillstå att jag INTE kollat tempen med kägla. Vill man va helt säker får man nog köra flera bränningar vid olika temp men med samma glasyr.

Roderveld
2020-07-24 12:23
#11

När du småningom kört högbränningen KAN det hända att du får en S-formad spricka i centrum. Inte ovanligt på Fyle! För att undvika detta bör man arbeta botten minst 3 ggr och gärna åt båda håll, d v s fr centrum mot kanten o tvärtom. Allt enl Lokatta…och det hjälper!

Bo§e
2020-07-24 13:10
#12

#10:  Ja,  1235°C  är ofta ett bra  riktvärde att starta med,  men som Roderveld antyder, behöver det inte betyda riktigt samma sak i alla ugnar, pga värmearbetet.  "1235°C" inställd temperatur kan mycket väl innebära en något böjd kägla 8, t.ex. eller något annat, beroende på ugnens skick och  "personlighet", blandat med yttre faktorer.  Så utifrån den givna rekommendationen lönar det sig att själv fintrimma det hela i den egna ugnen….     Litet trist att så många "moderna" ugnar saknar ett praktiskt kikhål så att käglorna går att studera i realtid…..det skulle vara till stor hjälp, och ha stor pedagogisk nytta….

#11:  Att arbeta bottnarna så som nämns borde vara en regel oavsett lertyp,  men Fyleleran är känd för sin känslighet på den här punkten…

Bo§e
2020-07-24 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#8 / fråga 3:    Ja, det är vanligt, särskilt med Fyleleran, som innehåller mycket som måste "vädras ur"…..   Med litet tur försvinner det i glasyrbränningen,  men det visar att man bör sätta fyle-skröjugnarna litet glesare och luftigare….

Annons:
ler
2020-07-24 16:01
#14
Allinagain
2020-07-25 17:55
#15

Hmmm Det där med S-sprickor.. Kommer dom alltså vid glasyrbränningen av fylegrejor? Hade ju hoppats att om man klarar skröjen på 1000 grader i mitt fall och utjämning på 1 timme så är det lugnt .. Men jag kan som vanligt 😉 ha fel förståss..

Upp till toppen
Annons: