Givare och installation av ny kopplingslåda
Hej! Äntligen ska jag få njuta av att arbeta med keramik 🙂 Jag ska nu installera en begagnad frontmatad ugn 10kw. Har köpt ny kopplingslåda och termoelement. Vid montering av termoelementet behöver jag minska hålet eftersom den nya har en mindre diameter. Hur gör jag det bäst? Vid montering av kopplingslåda finns det en ljusblå kabel som inte fanns med i den gamla. Vad ska den kopplas mot? Mycket tacksam för stöd och råd!
Lena & Björkhaga Art Åkersberga
Om hålet i ugnsväggen är litet för stort för givaren kan du stoppa in en tuss keramisk filt för att täta. Det är bra om givaren sitter litet "mjukt" i hålet, så minskas risken för att röret knäcks av spänningar i materialen. Givarkabeln får gärna kortas vid behov, men INTE skarvas…!
Enligt gängse elnormer är blå kabel "nollan" (N). Exempel: En trefasanslutning har 5 ledare: Jord (gulgrön), Nolla (blå), Fas 1, 2 och 3 kan vara bruna eller svarta. Ha noggrann koll…..många styrningar har förstörts pga att nollan hamnat fel. Allra bäst är att överlåta installationen till en fackman.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack för så snabb återkoppling! Har nu tittat i instruktionsboken för reglerenheten och den blå kabeln verkar vara kontakterad för ”max temperatur”, Kan det vara till en givare som saknas på min ugn?
Nej, det är absolut ingen givarkabel. Oavsett mätsystem är de aldrig blå. "Max temperatur" låter litet kryptiskt för den kabeln……
Här behövs nog professionell vägledning, och jag skickade dig nyss ett PM med en bra kontaktuppgift….
Tack snälla ❤️
Jag ska installera min lilla brännugn Rhode i ett rum en hyresbostad. Den har bra ny automatik och är relativt ny. Fönster finns i rummet. Ugnen ska stå under fönstret invid betongvägg. Den står på fötter, luftspalt under. Ugnen har enfas. Behöver jag hjälp av elektriker och ska jag ringa brandkåren för godkännande av min installation. Enfas. Behöver jag fråga min hyresvärd om tillstånd? Behöver jag prata med mitt försäkringsbolag?
Lena
#5: Om det är en 1-fasugn har den troligen en vanlig jordad standardstickpropp. Men kräver ugnen 10 eller 13 ampere…? Om den kräver 13 A, måste ditt väggutag också vara säkrat med 13 A. Om du måste säkra upp ditt uttag till 13 A, är detta ett jobb för en elektriker, som också måste inspektera kablaget för att fastställa att det är i gott skick. Men om ugnen bara kräver 10 A är det bara att sätta kontakten i väggen och köra….
Bra att ugnen står under ett fönster (som jag förutsätter går att öppna…😉). Att ugnen står på sina originalben = bra. Betongvägg = bra. Men sätt inte ugnen alltför nära väggen….även om ugnen är liten vill jag rekommendera 30 cm eller mer, så att luften inte blir stillastående bakom ugnen.
Brandkår, hyresvärd, försäkringsbolag: Deras första fråga kommer att bli "hur varmt blir det", och det går inte att svara på förrän du provat och mätt. Skaffa en billig "max-min-termometer" som t.ex. den här……..https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/termometrar-hygrometrar/utomhustermometrar/rubicson-termometer-p48738?gclid=EAIaIQobChMIzqaLupqk6wIVuyB7Ch1vgAe3EAQYCSABEgLi_fD_BwE&gclsrc=aw.ds Ställ den i närheten av ugnen och kör några bränningar med fönstret i olika vädringslägen, så talar termometern om hur varmt det blev i rummet som mest, under olika förutsättningar. Det här är nyttig info både för dig själv och de som eventuellt frågar…. Jag tror att det räcker med att mäta, för att du skall känna dig trygg, och det hör till god ton (om inte annat) att prata med hyresvärden. Försäkringen täcker troligen ändå inte skador som uppkommit pga en keramikugn placerad i en bostad….
Vad det handlar om är att vara 110% säker på att det inte blir för varmt i rummet, och att själv se till att inget KAN hända……. Händer något, finns inte mycket formellt stöd att få…..