Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1283 ggr
kyrkerud
0

varför blir det sprickor

Hej,

jag undrar om någon kan ge mig en tanke varför vissa av mina drejade skålar spricker. Jag använde i båda fall 

S-LERA GRÅ WMS2002GG LAVAFLÄCK, skröjtemperatur 980 och glasyr 1250. Glasyrerna jag använt var i samma brännugn även på koppar och vidare skålar. Kan det vara formen? Jag hittar ingen logisk förklaring :( 

====================================================================================================================================================================================================================================================================================

===

ler
1

Det kan vara olika orsaker, en av dom kan vara att det kom en spricka redan före skröjen, det kan också vara kylsprickor som kan uppstå om man öppnar för fort eller om det på något vis kan komma in kall luft i ugnen (genom en otäthet)

kyrkerud
0

Tack för ditt svar ler,

som jag skrev hände det även tidigare, då låg de två skålarna i 4 delar/skål längst ner i min toppmatade ugn. Börja fundera om det kan bero på att de bara var glaserade på insidan??

ler
0

Ja det kan det rent teoretiskt men så skall glasyren ha en våldsam utvidgning, är det en köpt glasyr så tvekar jag på att det skulle vara anledningen, men om du gjort den själv så Kandahar se på receptet och se om det kan vara någon anledning till problemet.

kyrkerud
0

Tack igen, 

den svarta på bilden ovan har jag gjort efter ett recept från keramik i fokus, den andra är en köpt glasyr

ler
0

Köpta glasyrer är normalt gjorda så att dom funkar på normala leror. Hur det är med den andra kan jag inte svara på eftersom jag inte vet hur receptet ser ut. Men jag förmodar att sprickbildningen har skett på annat sätt. Men det är ett förmodande. Är kanterna vid sprickorna skarpa eller avrundade?

Ulla
0

Är endast insidan på skålarna glaserad eller har du olika glasyrer på in-och utsida?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

kyrkerud
0

Hej Ulla,

nej, jag har bara glaserat på insidan. Leran innehåller en del chamotte samt lavafläckar.

ler
0

Om du kan tala om, om det är avrundade glasyrkanter eller skarpa kanter så kan man utesluta en del.

Bo§e
2

Jag sticker ut hakan och gissar på skarpa kanter…..🙂

Jag tror att den leran och glasyren är så pass okompatibla att glasyren har tryckt sönder föremålen under avkylningen.

Jag blev en gång involverad i ett liknande problem hos en tillverkare i sydsverige.  Där handlade det om gjutna gäss (!)  i flera storlekar.  Man hade hittat en glasyr som man gillade, men så gott som samtliga exemplar sprack i flera delar under avkylningen (skarpa kanter, och inget kladd på plattorna).    Eftersom man ogärna ville byta glasyr eller manipulera med den, blev den enklaste lösningen att även glasera gässen på insidan, med samma glasyr…..vilket löste problemet helt och hållet….!

Refererar till Ulla  #6   som verkar vara inne på samma spår……

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

#9 var det på Torekov keramik?

kyrkerud
0

Ja,skarpa kanter och inget kladd.Tack för era svar,verkar alltså som att lera och glasyr inte är kompatibla. Livet är ett ständigt lärande 🙃

kyrkerud
0

Nu har jag läst Bosses svar en gång till.Innebär berättelsen om gässen att det skulle kunna funka om båda sidor har glasyr?

Bo§e
0

#10:    Ja, det stämmer.   Och leran var Vingerling WB30PM och glasyren var en  väldigt fin sidenmatt vit som hette 74 T 92 (blyhaltig).  Tror att jag har en gås från testerna liggande kvar någonstans här hemma……   :-)

#12:   Ja, jag tror att det finns goda chanser att lyckas på det sättet.   Synd bara att dölja den fina grå skärven……

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
0

Till dom gjorde jag glasyrer, men tråkigt nog gick det ju konkurs.

ÅLu
0

Jag har råkat ut för exakt samma sak med den leran och en liknande skål som jag glaserade enbart på insidan. Skålen brände jag om för att fixa en glasyrmista och då sprack den rakt av på  samma sätt. Men de som blev bra i första bränningen var det ingen fara med alls. Men jag bränner lägre än 1250. Försöker hålla det till en kägla 6. Kan det vara leran som är lite känslig för högre temperaturer? Om det är WMS 2002G så vill den nog inte upp över 1250. Minns inte vad det står på paketet, men jag har för mig 1250C max.

ler
0

Jag känner inte leran från egen praktisk användning, det enda som jag reagerar på är att det skett med både en köpt glasyr och en hemmasnickrad, det verkar underligt tycker jag. Om det är receptet med en massa petalit i så kan jag förstå det, men en färdig köpt glasyr som se ut att vara en jordalkali glasyr förstår jag inte, men man kan ju fråga leverantören om WAK på både glasyr och lera.

kyrkerud
0

den gråa leran jag använde heter S lera grå WMS 2002 GG lava och glasyren 

S-glasyr 1318 skiffergrå matt.

Den svarta glasyren som jag gör efter ett recept från utbildningen innehåller bl.a. manganoxid, ingen petalit alls.

Jag gjorde tallrikar med den leran och en vit matt glasyr bara på insidan, det funkade. Som jag tolkar era svar kan det alltså vara så att vissa leror helt enkelt inte är kompatibla med vissa glasyrer?

ler
0

Om man skall kunna ge svar på din fråga krävs mera vetande om recept, data på leran och så vidare. Men en annan intressant grej är ju att veta om glasyren på tallrikarna krackelerar? Måla med spritpenna och torka av med sprit så ser man klart om det finns krackeleringar.