Keramik iFokus

Keramik

Läst 202 ggr
Keramikfibblaren
0

Stengods resp lergods. Vad är vad?

Hej,
Har blivit helt förvirrad när det gäller stengods resp. lergods. Förut brände jag bara stengods i 1250grader. Nu har jag börjat köra med leror som klarar både lergodstemperatur och stengodstemperatur och kört dem antingen i 1100grader eller i 1250grader. Detta för att jag har hittat så grymt snygga lergodsglasyrer som tål max 1100grader. Men när jag nu läser på så verkar ju 1100grader vara stengods??? Vart går gränsen? Dessutom har mina ursnygga fat som jag gjort och bränt i 1100grader spruckit efter ett antal diskningar i diskmaskin (inte jätte många, kanske max 10 st diskningar). Det har aldrig hänt med förut när jag bara brände i 1250grader.
Jag har dessutom gjort helt vansinnigt snygga (jo, självkritiken har jag helt slopat nu…har gjort så mkt misslyckade saker förut) koppar som jag bränt i 1100grader och så småningom tänkt sälja. Kan jag inte göra det? Kommer de oxå gå sönder i diskmaskinen? De har iofs en annan glasyr än faten.
Hur ska jag tänka här?

ler
0

Till att börja med så är en stengodslera en så kallad primärlera, det betyder att det finns i närheten av moderberget. Lermineral finns som illit, kaolinit och montmorillonit. En stengodslera kan innehålla dessa mineral och oftast inte mycket annat. För att en sådan lera skall sintra och bli stark krävs oftast relativt hög temperatur, oftast över 1200 grader. En lergodslera är från början en primär lera som har vandrat bort från moderberget, det är ofta på grund av rörelse med vatten, då blandas leran med andra mineraler och med tiden vittrar lerpartiklarna så man får en finare struktur och en lera som kan brännas på lägre temperatur. All lera är en vittringsprodukt från komplexa sammansatta stenar så som granit. Om du skall få dina saker som är gjorda av stengods så måste du bränna högre. Men det finns stengodslera på marknaden som är blandade så att det sintrar redan vid 1100 grader, Witgert nummer 19 tror jag det är. Jag gillar att du har så mycket mod att du törs säga att du gjort fina saker, gott klarat. Med glasyrerna så kan man göra det mesta vid 1250 grader.

• Redigerat 2020-09-08 22:21 av ler
Keramikfibblaren
0

Tusen tack! Är det för att den inte är sintrad som glasyren spricker i diskmaskinen? Märker att det endast är min transparanta glasyr som spruckit och den har jag haft på stora fat, men BC13 (Seemann) verkar klara diskmaskinen (dock mindre fat = assietter, men borde ju inte spela någon roll). Vart hittar jag Witgert nummer 19?

ler
0

Svårt att säga det där med glasyren. Witgert leror finns hos Bo Ehrlander

ler
0

Om du menar att glasyren krackelerar så passar den glasyren inte till leran. Men du skrev att sakerna gått sönder och det beror nog på underbens lera.

ler
0

Underbränd lera skulle det vara