Keramik iFokus

Keramik

Läst 206 ggr
Annasara
0

Hjälp med gamla glasyrpåsar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Hej! Jag har haft turen att få några gamla glasyrpåsar samt även rena ämnen men jag är osäker på vad beteckningarna betyder och vad för typ av glasyrer det är förutom att det verkar vara till lergods. Kanske någon här besitter kunskapen och kan hjälpa till?
Mvh!

Bo§e
1

911 är precis vad som står på etiketten: Vit, täckande, blyfri, blank lergodsglasyr.

661 = Bärnstensbrun, halvtäckande, blyfri lergodsglasyr.

M623 = Borbaserad "rakufritta", lågtemp.
Samma som numera kallas "169" hos Cebex/Cerama. Mycket bra, lättsmältande rakuglasyr.

641 = Vet inte exakt, men den är i alla fall en "brun" blank eller halvblank , blyfri lergodsglasyr.

644: S.k. aventuringlasyr, lergods. Den är brun, blyfri, med gnistrande kristallbildning. Skall bara blandas i småmängder i taget, eftersom den ganska snabbt vill kristallisera i hinken och bli obrukbar.

341 = Smörblomsgul, täckande, blank, blyfri lergodsglasyr.

061 = precis vad som står på etiketten: Transparent, blank, blyfri lergodsglasyr.

😊

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-09-20 16:17 av Bo§e
Annasara
0

#1: bästa du! Tack snälla, då har jag koll. Tycker alltid det är lite läskigt med gamla grejer. Förut har jag haft en kunnig farmor att fråga men tyvärr inte numera. Så bra att ni här inne finns! ❤️
Blyfri, alltså vågar man använda det till en kaffekopp eller två?

ler
0

Det kan du. Men du får nog räkna med att glasyren krackelerar, om inte direkt så med tiden.