Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverktygkeramikerdreja
Läst 236 ggr
Kimarek
0

Byta drivrem på Shimpo rk 2

Hej!

Någon som har erfarenhet av att byta drivrem på en Shimpo rk 2? Är det svårt? Finns drivrem lättillgänglig att köpa?

• Redigerat 2020-10-12 22:35 av Kimarek
Bo§e
1

Menar du drivrem eller drivring…?

Drivringen (den cirkelrunda gummiringen) är nog inte lätt att hitta idag. Tyvärr passar inte ringarna till de senare Taiwanesiska kopiorna till original-RK-2:an…..

Men jag hittade faktiskt någonting här, som kan vara värt att kolla upp:

Den "större" ringen (vissa modeller): https://kruegerpottery.com/products/brkc0200290-rk2

Och den "mindre" ringen (vissa modeller): https://kruegerpottery.com/products/brkc8800060-rk2

Det är troligen piratkopior, men kanske enda chansen……

Själva drivremmen (en vanlig kilrem) är nog inte så svår att hitta, bara man uppger längden (brukar stå på utsidan, eller så kan man helt enkelt mäta den)

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-10-12 23:29 av Bo§e
Kimarek
0

Tack för snabbt svar!

Enligt säljaren är det drivremmen som kan behöva bytas ut. Hon skriver att den lossnar när man flyttar på skivan men att den går att lägga tillbaka igen och då fungerar den.

Skulle du rekommendera att köpa rk 2 begagnad trots detta? Jag har förstått att det är en gedigen modell men vet inte så mycket om hur drejskivor fungerar och kan inte avgöra hur allvarligt felet är.

Kimarek
0

#1:

Tack för snabbt svar!

Enligt säljaren är det drivremmen som kan behöva bytas ut. Hon skriver att den lossnar när man flyttar på skivan men att den går att lägga tillbaka igen och då fungerar den.

Skulle du rekommendera att köpa rk 2 begagnad trots detta? Jag har förstått att det är en gedigen modell men vet inte så mycket om hur drejskivor fungerar och kan inte avgöra hur allvarligt felet är.

Bo§e
0

Det är - tyvärr - mycket vanligt att man säger "drivremmen" när man egentligen menar drivringen…..det är förstås inte säkert, men om jag får gissa tror jag faktiskt det, även i det här fallet. Beskrivningen att den "lossnar" men går att "lägga tillbaks" igen, tycker jag pekar tydligt på att säljaren egentligen menar ringen. Tyvärr. Men det här är viktigt att kolla upp ordentligt, INNAN du köper maskinen…

Om du ber säljaren att skicka en bild av "grejen" ifråga, gissar jag (kvalificerad gissning) att du får en bild av en gummiring, och inte en kilrem…….

Själva drivremmen går nästan aldrig sönder, och den beter sig heller inte så som det beskrivs, om den skulle vara slut…

Jag är helt öppen för att jag kan ha fel, vilket är möjligt, men jag anar tyvärr att det är drivringen som menas här….

Ja, i grunden är RK-2 en mycket bra drejskiva, men eftersom modellen är så gammal, blir det problem när just drivringen skall bytas.
Det är det här som är det trista med RK-2:orna……

Shimpo slutade tillverka reservdelar till RK-2 redan för många år sedan, och det är pga detta som man inte bör betala för mycket för ett beg. exemplar, eftersom den kan bli stående oanvändbar om man inte får tag på någon ring, när det är dags….

Men jag upptäckte litet överraskande (!) att det verkar finnas "piratringar" tillgängliga (länkarna ovan), så kanske det finns en räddning…?… Men innan du ev. beställer, måste du kolla om det skall vara den "stora" eller "lilla" ringen….båda sorter förekommer, dock vanligast med den "stora"…måste kollas.

Köp bara maskinen om du först VET att du kan få tag på en drivring (eller varför inte två på en gång ?), och betala inte för mycket…!…även om maskinen är bra för övrigt, snubblar det lätt på just detta…!

• Redigerat 2020-10-13 08:42 av Bo§e
Kimarek
0

#4: Tack för utförlig information! Är det just rk 2:orna detta gäller eller är det fler modeller som det slutat tillverkas ringar till?

Den säljs för 6500 kr. Bra att veta att det kan finnas ”piratringar” att tillgå men jag vågar nog inte lägga så mycket pengar på en modell jag inte vet om jag kan reparera.

Bo§e
0

RK-2:an är tyvärr den som är mest problematisk när det gäller reservdelar, eftersom den är beroende av tillgång på drivringar. Synd, för det är egentligen en bra maskin.

Ja, 6500:- känns som väldigt mycket med tanke på risken.