Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverktygköp-och-säljmaterialkeramikugnar
Läst 310 ggr
Solstråle123
1

Söker ugn och/eller drejskiva

Hejsan!

Jag och min mamma är intresserade av att ta upp drejning som en hobby tillsammans. Vi är nybörjare, men vi skulle gärna vilja lära oss genom att skaffa en ugn och drejskiva. Vi skulle vara oerhört tacksamma om det är någon som har en ugn eller drejskiva, eller diverse redskap och material som kan behövas, och som är intresserad för att sälja för en bra slant. Hör gärna av er! Vi bor i Stockholms området, men vi skulle kunna åka en bit bort för att hämta saker, eller eventuellt frakta.

Vi ser fram emot det här nya äventyret, att prova oss fram och lära oss av våra framsteg och misstag. Ha en bra dag!

Niklas
1

#0: Du kan välja etiketten köp-och-sälj i rullgardinsmenyn ovanför inläggslistan till höger. Där brukar finnas en hel del.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Bagossa
2

Kul att ni är intresserade av keramik!
Vad det gäller enklare verktyg till beskickning, forma, skära etc kan man komma långt genom att kolla på tex second hand efter saker som kan användas direkt eller modifieras. Annars är det relativt billigt att köpa, så kan ni även passa på att köpa några glasyrer. Till en början kan man komma långt utan en drejskiva genom att kavla och forma leran eller ringla och tumma leran. Ugnen blir lite svårare att vänta med om ni inte hyr tid hos någon som har en ugn. Om ni köper en så skulle jag rekommendera att inte köpa för stort till en början. Fundera även på vart den ska stå, då den blir ordentligt varm och alstrar en del ohälsosamma gaser. Har ni 16A säkring eller mer klarar ni er. Det kan bli aktuellt att ta in en elektriker. Om ni köper en ugn begagna så kolla att den fungerar från dag ett. Det kan bli dyrt och frustrerande att laga en ugn. Säljaren kan kanske hjälpa er med ugnsprogram.
Det samma!

Ulla
0

#0: Hej Solstråle123!

Härligt att du och din mamma har ett gemensamt intresse, dessutom ett som är så kul. Har någon av er hållit på med keramik förut?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_