Keramik iFokus

Keramik

Läst 527 ggr
Bo§e
7

Gamla kära verktyg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förmodar att de flesta har något verktyg som blivit en favorit, som fått hänga med länge som en nära vän….

Jag börjar, med detta bidrag:

Det här avdrejningsjärnet tillverkade jag för ca 50 år sedan, och det har sedan följt med genom alla år, och alltid funnits till hands.
Spetsen är vässad otaliga gånger, och har därför minskat litet i storlek, men funktionen är precis lika bra nu som då….

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
3

Vilken trevlig fråga.

Jag funderar på om jag har något verktyg som skulle platsa här, men det bästa jag haft har till sist fått ge upp. Det var den allra första miretten som jag köpte för över 40 år sedan. Den var suverän. Blev aldrig slö. För bara något år sedan blev den så tunnsliten att den gick av och var bortom all räddning. Det händer fortfarande att jag letar efter den i min verktygslåda.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
5

Då jag bodde i Sverige köpte jag en del verktyg av en tidigare industriverktygsmakare som på gamla dagar hade som hobby att göra verktyg till keramik, han var då 93 år gammal. Jag hade en modellerpinne som han hade gjort som var helt suverän, men den finns inte mera så det får bli min gamla våg som har varit en trotjänare sedan första halvan av 80 talet, räknas kanske inte som verktyg men ändå.

Bo§e
0

Vilken fin gammal apoteksvåg…!
Om man bara kalibrerar noggrant är den - minst - lika precis som digitala vågar…och mycket vackrare att se på……

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-10-30 10:45 av Bo§e
ler
0

Ja och den är så noggrann att jag bara behöver göra prov på ett par gram. Och visst är den finare att se på. Jag har ibland tänkt på att köpa en digital våg men det är egentligen helt onödigt. Den där vågen köpte jag för 50 kronor och vikterna köpte jag från ett östtyskt firma som gick konkurs efter murens fall för 36 DM, skall man köpa samma som ny här i dag så kostar det flera tusen kronor, så det var billigt, dumt jag inte köpte många av dom. Vikterna går helt ner till 1/1000 dels gram.

Ulla
3

Så här ser min våg ut. Trådens rubrik stämmer på den, men den har inte varit i min ägo så länge. Hittade den på loppis för några år sedan och den fungerar alldeles utmärkt för det jag behöver den till. Dessutom är den vacker att se på.

_
_

ler
0

Ja den är verkligen vacker. Kul att man kan klara sig med gamla grejorna. Hur små mängder kan du väga?

Ulla
0

#6: Det minsta den kan väga är 1 gram och det räcker för mina behov.
Egentligen är det två vågar i en. Gramvågen består av lilla skålen till vänster och den inre skalan. Det gäller bara att komma ihåg att kalibrera vågen innan man byter.

_
_

ler
0

Ja det får jag också hela tiden göra. Fint med dom där ställbara fötterna.

MiaKråkan
5

#0: Det finns ett par enkla "verktyg" jag använder flitigt varje gång: Strumpstickor! i olika tjocklek. Absolut bästa petmojen till finlir, till hål, till glättning, till det mesta faktiskt :-)

Ulla
0

Det var länge sedan jag stickade något men jag har fortfarande kvar stickorna. Kanske dags att de får en ny användning.

_
_