Bränna om Rörstrands ”Picknick ”
Är det någon här som bränt om Rörstrands ”Picknick ”?
Den har en majolikaliknande dekor…..frågan är vid vilken temperatur den försvinner, eller "byter färg"….?
Verkar vanskligt, tycker jag spontant…
Finns det andra uppfattningar…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#0: av vilken anledning vill du bränna om?
Enig med Bosse. Dom där färgerna tål inte någon högre temperatur. Sådana smältfärger blir bränt fast i en tredje bränning på relativt låg temperatur. Så jag tror att bränner du högre än 7-800 grader så blir det som Bosse säger färgförändringar. Och som Trolmen frågar varför vill du bränna om? Är det för att bränna bort smuts eller vill du prova att reparera eller vill du dekorera mera, i så fall om du vill dekorera mera så går det ju. Att reparera skador kräver att färgen klarar glasyr bränningen.
Det är en släkting som har tallrikar där glasyrer har krackelerat. Men mönstret är målat förhand, alltså inga dekaler
Dekaler eller målat spelar ingen roll, även dom målade färgerna tål inte högre temperatur.
Ja, det ser ut som att dekoren är "majolikamålad", men vi vet ju inte vid vilken temperatur godset är bränt.
Det spelar dock ingen roll, eftersom syftet är att smälta glasyren igen (#4), och det kommer med största sannolikhet att förstöra dekoren.
Är det inte bättre att behålla den här gamla klassikern som den är, inklusive dess tecken på åldrande…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag har använt klorin för att få krakeleringar mindre synliga på flintgodsporslin. Krakeleringar syns ju betydligt mer när det samlas "skräp" i sprickorna.