Ytor som blir oglaserade?
Ventilen har inget med glasyrfelen att göra!
Men om felet beror på fettfingrar, damm eller vad det kan vara? Det ser inte ut som att glasyren skulle ha för stor ytspänning men det kunde kanske vara något i glasyren som reagerar kraftigt under uppvärmningen, vad har du i glasyren?
#1: Jag har läst lite här på andra trådar och tror nu att det har med damm att göra som du också skriver. Slipar dem med sandpapper innan skröj….Ska börja med att torka av dem med en trasa innan jag glaserar. Eller har du ngt annan lösning? Tack så mycket för ditt svar!
Enligt vad jag tycker så är sandpapper förbjudet. Bättre att svampa innan bränningen, men inte för mycket för då kan det också bli lösa lerpartiklar.
#2: Om du redan har slipat så finns det säkert en massa damm på godset och då är det bra att torka bort det innan du glaserar.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1: Ja, damm är en vanlig orsak till krypningar.
Men också: Om föremålet har fått stå länge i ugnsrummet innan det glaserats, kan det ha byggt upp ett skikt av vätefluorid kombinerad med luftfukt som lägger sig på allt i ugnens närhet, och förändrar ytor på olika sätt (syra). Det kan också ge upphov till sådana här krypningar….
#3: Jovisst, sandpapper är ett "no-no" om man vill slippa problem med ytan. Det kanske inte ger just krypningar (jo, ibland..), men en rad olika andra störningar kan uppstå pga det främmande material som oundvikligen jobbas in i leran…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2020-11-21 18:31 av Bo§e