För stengods eller lergods?
Hej,
Jag har fått ta över lådor från en nedlagd verkstad och har lite frågor till er som varit med ett tag!
Är det någon som vet om engober från MO KnudsensEftf med namn 200728 och 200724 är för stengods?
Chamotte vit 52435 från Cebex är den för stengods? Eller spelar det ingen roll.
Mineral AB Dunit läste jag mig till att de blivit Cebex. Det är små påsar som kan vara färgkroppar men det står bara artikelnummer på dem: 1051, 1027 och 1028
Det här är ett riktigt långskott, men jag hoppas någon har svar. Tack på förhand!
Jag har dessvärre kastat bort den katalogen från dom så engoberna kan jag inte svara på men dom andra numren låter som deras stains nummer, vilken färg har dom?
#1: Rackarns vad synd! De är i olika nyanser av hudfärgat.
1051 Gul Degussa bet.20035? Zr-V-Fe-Ti
1027 Bärnsten. Degussa bet. 23424.
1028 Gul orange, Degussa bet, 23360
Bertil hade sina egna nummer tror det är färgkroppar från Degussa eller från Ferro men nummren stämmer.. klarar stengods
M.O. Knudsens engobe är med största sannolikhet lergods.
Men, står något mer på burkarna….?
Chamotten klarar stengodsbränningar (och högre…)
Kan brännas i alla temperaturer.
Och färgkropparna är ju redan avklarade (#3)……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#4: Det står tyvärr inget mer än att man skall pensla på läderhård yta. Tack för hjälpen!
#3: Tack för hjälpen! Ovärderligt!
Jag är ganska säker på att Bosse har rätt i att det är en lergods engobe, här i Danmark är det oftast piplera som man använder till engober till just lergods. Men du kan ju göra ett litet prov på stengods. Skulle det inte fungera så kan du få ett recept på en som funkar till stengodslera. Chamotte är normalt stengods som bränns till chamotte. Men det finns även andra typer av det, men det är normalt till andra applikationer så som låg brännda typer till industriella föremål, så det är inte så troligt att det skulle vara det.
#7: Den standardchamotte som sålts av Cebex och tidigare Chematex, sedan långt tillbaks, är baserad på något slags eldfast sten eller "ugnstegel", och den sintrar överhuvud taget inte vid normal stengodsbränning.
"Don't Panic" (Douglas Adams)