Keramik iFokus

Keramik

Etikett: keramik-bränning
Läst 399 ggr
JohanSarfelt
0

Bränna röd lera i kermikugn

Hejsan

I min utbildning till bildlärare fick vi inte så mycket kunskap om att arbeta med lera tyvärr. Nu har jag en brännugn på skolan och har köpt in röd lergodslera. Jag såg att det fanns stengods också. Vad kan man tänka på när det kommer till att jobba med detta? Hur länge bör röd lera torka? Jag kan ställa in både temperatur och bränningstid på ugnen. Vad är lagom uppvärmningstid för röd lera i timmar? Topptemeperatur mm? Har egentligen samma frågor när det kommer till stengods då jag vet att den lätt går i sönder i ugnen.

Stort tack för all hjälp!

ler
4

Du bör se på vad leverantören ger för uppgifter om Max temperatur för dom leror du har, det kan variera från olika leror. Men normalt är det 1020-1050 grader för rödleran. Stengods leran kan normalt brännas till 1200-1280 grader, men även här varierar det. Första bränningen bör gå långsamt, men det beror också på hur stora och tjocka saker det är. Många styrtavlor har program till både förglödning och glasyr. Första bränningen kan man sätta till 70 grader i timmen till 600 grader och så kan det gå relativt snabbt till topptemperatur, ett par hundra grader i timmen, då är man ganska säker. Angående torkningen så beror det på hur stora sakerna är och hur varmt det är i rummet där det står till torkningen. Men normalt en eller två veckor.

• Redigerat 2020-11-25 23:43 av ler
JohanSarfelt
0

#1: Stort tack för hjälpen!

ler
1

Skall väl tillägga att förglödningen för rödleran bör vara 900 grader och stengodsleran 1000 grader.