Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasyrer
Läst 359 ggr
Eva Sigge
0

Lergodsglasyr ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag letar efter en bra transparent lergodsglasyr, har hittat en men den innehåller mycket kalciumborat och det är ganska dyrt 1kg kostar 420:-, är det möjligt att ersätta det med något annat eller kan jag hitta billigare.

Det är ett gammalt recept: 75g fältspat ( jag tog Na), 22g bariumkarbonat,
9g zinkoxid, 66g kalciumborat, 26g kvarts

Brände provet i 1020 grader, det blev bra rann lite, men jag hade inte silat det, så det blev ojämnt pålagt . Det skulle bara brännas i 960 grader. Jag tycker provet blev blankt och bra förutom att det rann, förmodar att det beror på att jag brände den 60 grader högre. M v h Eva Sigge

Bo§e
0

Jag vet inte var du hittat kalciumborat för 420:--/kg, vilket låter förskräckligt dyrt….
Men, sök på Colemanit. Colemanit är kalciumborat. Det är bara en namnfråga. Stavas ibland "Colemanite".

Jag slår vad om att du kommer att hamna på en gynnsammare prisnivå… 🙂

Glasyrer som innehåller "rå" kalciumborat brukar dock vara litet besvärliga att förvara tillblandade, pga kristallisering i hinken……men det är en annan sak…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2020-11-28 19:20 av Bo§e
ler
0

Kalciumborat ger en CaO+ en B2O3 och colemaniten är variabel, men ger 2 CaO och 3 B2O3. Så resultatet blir inte det samma, men kan ju funka ändå. Annars så finns det ju frittor som kan ersätta och är betydligt billigare och säkrare.

Bo§e
0

Ja, när man söker på Kalciumborat får man se en rad variationer av formeln, men vi vet ju ändå inte vilken kalciumborat receptförfattaren avsett…..
Kalciumborat är ju en allmän beteckning på ett ämne som dyker upp under en rad olika handelsnamn….som t.ex. Colemanit, som är en vanlig form av kalciumborat…

Men som du säger (#2), en fritta är ju avsevärt säkrare och mer praktisk än den "råa" produkten…..

• Redigerat 2020-11-28 22:32 av Bo§e
ler
0

Kalciumborat finns som 2 hydrat eller 6 hydrat men förhållandet mellan kalcium och bor är det samma när vattnet är borta. Medans colemaniten har en annat förhållande mellan kalcium och bor.

Eva Sigge
0

Tack, det låter ju riktigt bra, eftersom jag redan har 2 kg Colomanite och 1/2 kg kalciumborat . Men vågar jag använda det, har fått för mig att det är hög risk att Colomaniten svätter i bränningen och jag är väldigt rädd om min ugn.

Jag gör ett nytt prov och sätter det emellan två gamla sättplattor.

Har en annan fråga , i Coopers bok nämns ofta kalciumkarbonat,,, går det att använda samma kalciumkarbonat som man använder vid öltillverkning?

Tycker det är spännande med glasyrer fastän det känns som det är en hel djungel att ta sig igenom och önskar att jag var tjugo igen.
Är oerhört tacksam för era svar, Ler och Bosse Cebex Gbg

Eva Sigge
0

Hej igen ! Alla frittor verkar också vara en hel djungel i sig. Har en som heter Boraxfritta F i en liten burk.
Vilken tror ni att jag skulle kunna använda istället för kalciumborat i mitt gamla recept( som jag har hittat i min mammas gamla keramik bok)
Brevskolans Keramik, mycket bra bok, förklarar t.o.m Glasyrberäkning på ett bra sätt, tror jag. Ska försöka sätta mig in i det en vacker dag…Hade en lärare på KV i Malmö 1981 som försökte förklara det och då tänkte jag samma sak.
M v h Eva Sigge

Bo§e
0

#5: Bra om du gör jämförande prov med de två kalciumboraten (varav ett kallas Colemanit).
Berätta gärna om du observerar någon skillnad, eller inte…

Kalciumkarbonat (CaCO3) är något helt annat…nämligen krita, och det innehåller inget bor.
Är inte användbart som ensamt fluss i en lergodsglasyr. Det kan finnas undantag, men jag tror inte på det…..vad säger Ler…?

Öltillverkning…?….ja, det stämmer att många traditionella bryggerier, inte minst i Tyskland, tillsätter en gnutta gips, för att få skummet att bli mer stadigt och resligt….kalciumkarbonat (krita) hade jag inte hört talas om, men det handlar ju om kalcium i båda fallen…
Tyska gipstillverkare har berättat att bryggerinäringen är en stadig och traditionell kund……🙂

• Redigerat 2020-11-29 07:33 av Bo§e
Eva Sigge
0

#7: Tack, för mycket information!
Kalciumkarbonat, har jag sett i stengodsglasyrer, men det kan väl inte vara så enkelt att det går att byta ut det mot krita. Det är ganska små mängder.
Kan ju inte vara farligt att prova…
M v h Eva Sigge

Bo§e
1

Ibland står det "krita" i recepten, och ibland "kalciumkarbonat"……men som regel menas samma sak…..eftersom det i grunden är samma sak….. Det handlar mest om vem som skrivit receptet….

Ok…leverantörer av kemikalier för laboratorier m.m. säljer ibland ämnen av "purissimus" kvalitet….dvs superrena versioner, (och dyra…) och då är det befogat att använda de rent kemiska beteckningarna, men inom den keramiska världen klarar vi oss oftast med vad som kallas "teknisk" kvalitet, och då kan kalciumkarbonat mycket väl kallas "krita", som är en gammal populärbenämning….

I engelska recept står där som regel "whiting", vilket är namnet på "krita"…..men det kan också stå "calcium carbonate", beroende på vem som skrivit.

• Redigerat 2020-11-29 13:45 av Bo§e
ler
0

Kalkspat och marmor är också kalciumkarbonat. Krita kan vara en del av baserna i en lergodsglasyr. Och som Bosse skriver är det så klart överkurs med livsmedels eller annan mycket ren kvalitet på det, det blir ofta många gånger dyrare än vanlig krita.

Bo§e
0

#10: Javisst, det finns flera möjliga populärbenämningar på "teknisk CaCO3"….inte bara krita….

ler
0

Så är det med dom flesta råmaterial, kvarts är samma som kiselsyra, kiseldioxid och flinta. Bara för att ta ett exempel. Man har handelsnamn, kemiskt namn och mineralnamn.

• Redigerat 2020-11-29 14:06 av ler
Bo§e
0

Bernard Leach kallar CaCO3 "limestone" i många recept från tidigt 1900-tal….även det helt korrekt…

Och, det är inte så ofta man ser "aluminiumsilikat" i keramiska recept…."kaolin" är ett mer gångbart begrepp i keramikvärlden….