Behandling av bats i mdf
Jag har tillverkat Bats i mdf. Nu fungerar de inte så bra då spånorna reser sig, tycks inte tåla fukten… Kan man olja, vaxa eller ytbehandla så att de blir tåliga?
- Redigerat 2020-12-11 08:41 av KristinaKeiko
#0: Jag har sett att man behandlar sina Bats av mdf väldigt olika. En del gör ingenting och tycker ändå att det fungerar bra. Någon har vaxat, någon har behandlat med linolja och flera har lackat sina skivor. Det finns ju olika kvalitet på skivorna så det kanske är därför man upplever dem så olika. Om du har gjort många kanske du har råd att offra en och testbehandla den.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Kanske inte svar på din fråga men jag tror också att det finns olika kvaliteter av MDF. När jag pluggade keramik i England för 20 år sedan så köpte jag en hög med MDF-bats. De är fortfarande mina bästa. Mina betydligt yngre och egengjorda Bats av MDF är sämre, fibrerna reser sig och fastnar i leran. Jag ska ta med min engelska platta till bygghandeln någon dag.
Det finns en grön variant av mdf som är gjort av vattenfast lim, trädet är ju inte vattenfast så man oljar in den, eller lackar, men jag tänker att olja är bäst.
#1: tack:) testar olja, får se om det räcker, annars får jag lacka!
#2: Tack! Det måste vara så, dessa blev odugliga, synd på så mycket jobb bara:)
#3: Det blir nästa test! Tack för input:)
Det finns en ny typ av MDF (bland annat på Bauhaus och K-rauta).
Den är vattentåligare och mycket lämplig till Bats.
Materialet heter: Valchromat
Valchromat är en genomfärgad vidareutveckling av den traditionella MDF. Uteslutande organiska färgämnen används, vilket gör skivan till ett sunt miljöval. Skivan har en betydligt högre densitet än vanliga skivor på marknaden, vilket gör den mer lastbärande och styvare. Det gör även skivan mer fukttålig och enkel att bearbeta samtidigt som den är skonsam mot verktygen.
Kanske kan det vara något?
//Susanne Sundström
Jag och min sambo har försäljning av ett batssystem med Valchromat. De är tillverkade med en datastyrd fräs. Se min hemsida catrineskeramik.com
Catrines Keramik - catrineskeramiks.com
#7: toppen, tack!
#8: tack, ser jättefint ut!
#0:
FORMPLYWOOD
12x2500x600mm
Håller livet ut :)