Svartbrännande lera
Jag har lera som heter ”svartbrännande lera”. Jag tänkte att det är svart lera men blir mer och mer tveksam när jag googlar. Det låter ju mer som en teknik än en färg. Nån som kan upplysa mig?
Det finns lera som blir mer eller mindre svart när man bränner den. En sådan finns nog hos de flesta som säljer keramikleror.
Sedan finns det en bränningsmetod som kallas svartbränning, men det är något helt annat. Om du söker på svartbränning här på iFokus så hittar du flera beskrivningar på hur en sån kan göras. För att göra en svartbränning behöver man inte ha en svart lera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1: Tack så mycket för ditt svar. Kan tycka att det låter lite konstigt med ”svartbrännande lera” då.
Det är inte något konstigt med det! Det finns leror som blir svarta när dom är brända så som namnet säger, svartbrännande. Svart som bränt alltså. Innan bränning är det inte svart. Det är en väldigt järn rik lera som man blandar manganspinell och bariumkarbonat i. Det blir bäst vid ca. 1200 grader.
Men det finns också leror som kallas svartbrännande, och som bara klarar 1040-1050°C, så det är nog bäst att först kolla vilken maxtemperatur som (förhoppningsvis) står angiven på paketet, alternativt identifiera leran och ta reda på vad den tål….
Exempel: Leran CL405 (ursprung Fuchs-Ton) anger endast 1025°C som maxtemperatur…..
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-01-05 09:34 av Bo§e