Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: övrigtanvändning
Läst 596 ggr
Ulla
1

Hur ska en matskål se ut?

Vilken skål tycker du är trevligast att äta ur? Ska den vara stor och rymlig eller passa precis till portionen? Sluten eller öppen form? Färg? Höga kanter eller låg och vid?
I vilken skål smakar maten bäst? Visa gärna en bild.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Sindri
1

Om man skall äta något varmt så vill jag att skålen skall vara rätt smal och hög, och utan brätte. Lite rundad nertill, men rätt raka kanter. (Tänk Arabia Arctica med lite mer rundad botten, lite högre och utan brätte.) Rätt tjockt gods för att hålla värmen.

Skall det vara till t ex jordgubbar eller yoghurt vill jag ha en vid, grund tallrik, gärna färgad eller mönstrad, med eller utan brätte spelar ingen roll, och gärna tunt och lätt gods.

• Redigerat 2021-01-25 21:18 av Sindri
Ulla
1

Om jag äter ärtsoppa är brätte ett måste. Var ska man annars lägga senapen?😁

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Sindri
0

Tur jag inte äter ärtsoppa, brättena tar sån plats i diskmaskinen 😊

ler
3

Den skall inte ha plan botten som ger en dum kant, den skall vara avrundad så det passar till skeden. Enig med ärtsoppan, kant till senap, nu blev jag så förbannat sugen på ärtsoppa

Bo§e
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu plockar jag saker ur det egna skåpet.
De här skålarna, ur Höganäs-serien "Aptit", formgivna av Ann Jansson, har varit våra slitstarka favoriter i snart 40 år. De hamnar ofta på vårt bord, i alla möjliga sammanhang.

Både form och storlek har visat sig fungera mycket bra, och skålarna passar lika bra för allt från glass och efterrätter till alla sorters soppor m.m.

Formen är alldeles "lagom" sluten för att ge bra varmhållning, och ger samtidigt ett sammanhållet och balanserat intryck.
Perfekt rundning invändigt, för skeden.
Upp till kanten rymmer skålarna drygt 4 dl.

Den här glasyren förekom mer sällan, och får ses som "udda".
Merparten av Aptit-godset var vitglaserat.

Gillar dem lika mycket nu som för 4 decennier sedan…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-01-26 11:49 av Bo§e
berrakbanu@gmail.com
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hi!

We love to use bowls for eating! I think the best size is when you are able to hold the bowl in your palm comfortably.. so it might be a bit smaller than average , but eating in small portions is healthy, isnt it? :)
Here are some we use at home :)

Sindri
1

#5: Vilka fina skålar. Jag har aldrig sett dem förr, men förstår att ni gillar dem, de verkar ha en idealisk form.

#6: Samma med dessa. De är lätt inåtböjda upptill, något jag alltid saknat när jag äter något varmt. Var kommer era skålar ifrån?

Majama
1

#0: Personligen tycker jag om ganska rund form på matskål att äta ur. Att den är lite inåtböjd gör ju att värme hålls om man äter soppa, förstås. lite för små för soppa , för mig dock. men inte om det är den runda formen för flingor t ex. Men lite vidare och större djup tallrik för soppa. Det är ju modernt med stora tallrikar( tror jag…) Just nu verkar annars öppna former vara omtyckt : salladsfat istället för salldsskål t ex

• Redigerat 2021-01-27 08:34 av Majama
berrakbanu@gmail.com
0

#7: Thank you so much for your nice comments! In fact, I made these bowls myself for our own use at home. And indeed, it helps with the heat when it is bent inwards.

Sindri
0

#9: Really nice! Congrats 👌😊