"Epsom Salt" på svenska?
Någon som vet vad som är motsvarigheten till Epsom Salt på svenska?
Haha, jag hittade själv. Det heter tydligen "epsomsalt" :-D
Det är magnesiumsulfat.
Epsomsalt kan även kallas bittersalt ofta används det som badsalt för ömma muskler eller i fotbad. Ytterligare användningsområden är till växter, idag odlas de flesta växter i torvbaserade jordar vilket kan ge växter magnesiumbrist med fula blad som resultat ex. tomat brukar visa tydligt när den får brist, löser man upp ca 1msk epsomsalt i 2 liter vatten och vattnar med ibland så brukar man förhindra sån brist som ofta visar sig i gulbrunfläckiga blad. Jag handlar mitt hos apotea
#2: tack!
#3: tack, spännande! Ja, jag hittade det faktiskt hos en hälsokostleverantör. Nu ska det testas för att "flocka" (eller vad nu "flocculate" kan heta på svenska) en glasyr. Ska bli intressant att se om det funkar…
#5: Berätta gärna här hur det går, jag har funderat mycket över flocculate och defloccuate och hur det fungerar!

#6: Ja, det ska jag göra. Har hittills provat att "deflocculate" en glasyr som blir som chokladpudding när den får stå ett tag. Då använde jag lite vattenglas och det ser lovande ut, även om det är knepigt att få till rätt konsistens (väldigt små mängder behövs och jätteviktigt att mixa hela tiden för det går snabbt). Det första man måste göra är dock att kolla att man har rätt mängd vatten i förhållande till innehåll (viskositet/gravity). Dvs en glasyr som är för tjock eller tunn på grund av att det är för lite eller för mycket vatten kommer inte att bli bra. Likaså måste glasyren ha ett visst lerinnehåll (typ ball clay eller kaolin) eftersom "flocculation**" tydligen bara påverkar lerpartiklarna.
*all reservation för att jag inte är kemist och säker använder begrepp helt fel här, men det bjuder jag på :-D
**snälla, har någon ett svenskt ord för detta? :-D
#7: haha, greasier and saltier är kanske inte vad man letar efter varken i en bra glasyr eller på en bra kropp :-D
Jag googlade på ordet. Det heter tydligen "flockulation" eller "flockbildning" på svenska. Vet inte om keramiker använder något eget ord för det.
Det är nog ett bra ord att lägga till i eng-sv ordlistan, man ser det ofta. Men hur ska jag skriva för att det ska förstås på bästa sätt?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Litet förenklat kan man säga så här:
En deflocculant "gör vattnet våtare", och skingrar partiklarna som finns i vattnet, vilket ger en tunnare viskositet på en blandning med viss vattenmängd.
Detta drar man nytta av vid blandning av gjutleror, då det räcker med en betydligt mindre "deflocculated" vattenmängd för att ge leran en bestämd konsistens. Ger en snabbare gjutprocess och formarna blir inte genomvåta så fort.
Kända "deflocculants" i de har sammanhangen är baser, som soda och vattenglas, men mjukgörare för tvätt m.m. fungerar också på liknande sätt.
En flocculant för partiklarna i vattnet närmare varandra, vilket ju är önskvärt om man vill hindra en glasyr från att sedimentera och bottenfälla alltför snabbt.
En känd "flocculant" i keramiksammanhang är salt.
Vanligt koksalt från köket går bra, och om ni frågar mig, så behöver man inte "gå över ån" och köpa någon "märkvärdig" produkt…..resultatet blir detsamma….
En utmärkt "flocculant" som motverkar bottenfällning i glasyrer, är mättad koksaltlösning.
135-150 gram vanligt koksalt, löses i 0,5 liter vatten.
Spar flaskan….den kommer att räcka väldigt länge.
Tillsätt ½ - 1 tesked av lösningen per liter glasyr.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-01-29 11:13 av Bo§e
#10: Det språkliga:
Deflocculant = Avflockningsmedel
Flocculant = Flockningsmedel
Men i vår keramikvärld brukar vi använda ordet "ställmedel"…..till båda sakerna….!
Sammanhanget får då avgöra betydelsen.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#11: Tack snälla, så bra info!
Jag testar just nu med vinäger. Ska genast hämta in lite salt från skafferiet också.
#12: härligt! "Flockning" hade jag lyckats googla mig fram till och då känns ju "avflockning" väldigt behändigt! Tack!
#12: Tack! Då vet jag hur jag ska göra. Ställmedel känner nog de flesta till. 😀
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_