Keramik iFokus

Keramik

Läst 638 ggr
Hannabenedikta
0

Stengodslera för gjutning

Jag undrar om man kan tillsätta vatten till vilken lera som helst för att göra den mer flytande och sedan använda för gjutning?
Jag har nämligen en väldigt fin vit Porslinslera som jag skulle vilja gjuta.
Eller är det så att man måste använda specifika gjutleror?

Susanne Sundström
1

Hej Hanna!

Här finns det mycket information om detta ämne, nedan är några länkar som jag snabbt letade upp genom att söka i detta forum (se sökrutan ovan i detta forum)

Det GÅR är mitt snabba svar, men som alltid du måste finna din metod med din lera. Jag har själv gjort lite egna tester och då använt "vattenglas" men läste att det tydligen förstör gipsformarna. Jag gjuter så sällan och lite så jag har inte märkt något av det.

Här är saxat ur LER :
Du skall välja ett annat flytmedel, soda och vattenglas fungerar bra men förstör gipsformarna. Karbonatet i sodan går i förening med kalken i gipsen och sulfatet i gipsen kopplas samman med natrium i sodan så att det blir krita av gipsen och så glaubersalt av resten (natriumsulfat) det visar sig som vitt luddet på formarna. Det finns många bra flytmedel på marknaden.

Men om du läser igenom dessa artiklar och trådar tror jag du kan komma fram till den väg du finner bäst för dig att prova. Jag gissar på att du får lite mer svar här också av det som vet mer om detta än jag gör :)

https://keramik.ifokus.se/discussion/1445048/gora-egen-gjutlera
https://keramik.ifokus.se/discussion/451159/recept-pa-gjutlera…
https://keramik.ifokus.se/discussion/1150727/gjutlera

PS Det finns ju fler trådar än de jag visar ovan - sök i forumet här… :)

//Susanne Sundström

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
Ulla
1

De få gånger jag gjutit har jag använt färdigköpt gjutlera. Däremot vet jag andra som berättat att de tar tillvara sitt spill efter drejning och beskickning genom att göra gjutlera av det. De tycker att det är lättare än att bearbeta om spillet till arbetsbar lera igen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
3

Lera som bara tillsatts vatten blir alldeles för "våt" för att gjuta med.
Det blir bara en "engobe"….

Litet generellt:
Formarna blir snabbt genomblöta, leran fastnar i formen och vill "aldrig" stelna tillräckligt för att tas ur formen.

En gjutlera behöver ett vatten med tillsatt avflockningsmedel (deflocculator)….dvs "ställmedel för gjutlera", vilket innebär att en betydligt mindre vattenmängd krävs för att ge leran önskad konsistens för gjutning.

Om det inte finns något utarbetat recept på mängden avflockningsmedel i vattnet, passande för en viss lera, måste man testa sig fram själv, med den lera man tänkt sig använda.
Alla leror är olika i det här avseendet, så det funkar dåligt att "gissa"…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-02-16 12:34 av Bo§e
Ulla
1

#3: Som vanligt intressant att få veta varför man ska göra på ett visst sätt. Det är betydligt lättare att komma ihåg då.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
5

#0: Om du vill testa att göra gjutmassa av din Porslinslera, kan du börja dina tester med följande:

Se till att din Porslinslera är torr innan du slammar upp den.

Väg upp 1 kg av den torra porslinsleran, och se till att den är ordentligt krossad så att den löser sig lätt.

Tillsätt ca 6 - 7 gram vattenglas till 1 liter vatten.

Häll 0,5 liter av det "avflockade" vattnet i en burk, och blanda ut den torra leran tills du har en slamma.
Det är troligt att 0,5 liter vatten räcker till 1 kg lera, men inte alls säkert. Blir slamman för tjock, tillsätt försiktigt en aning mer av vattnet (och notera hur mycket).
Blir den för tunn, tillsätt mer lera (och notera hur mycket).

Ett alternativ till ovanstående kan vara den här vattenblandningen:

1 liter vatten
1,6 ML vattenglas
2 gram soda
Gör för övrigt som beskrivits här ovan.

Kom ihåg att detta bara är förslag till utgångsläge när du testar dig fram.
Var beredd på en del ändringar.

Var observant på följande:

Om slamman får "rätt" konsistens men sedimenterar i hinken som en glasyr, är det för mycket avflockningsmedel i vattnet….mängden avflockningsmedel skall då minskas.

Om det krävs för mycket vatten för att nå rätt konsistens, innehåller vattnet för litet avflockningsmedel…..mängden avflockningsmedel skall då ökas.

Vad du strävar efter är en slamma som innehåller så litet vatten som möjligt.

Skriv upp alla mängder vid alla försök…..det är en förutsättning för att du skall kunna upprepa ett eventuellt bra resultat.

Ja, det "går", men jag förutspår en del testande….🙂

• Redigerat 2021-02-16 13:31 av Bo§e
Susanne Sundström
0

#5: Vilken bra och fin beskrivning & vägledning! Tack Bosse!

//Susanne Sundström

Bo§e
2

Skall väl också tillägga:
Även om "konvertering" av en vanlig plastisk lera till gjutslamma är fullt möjlig, blir denna slamma (generellt) i-n-t-e---r-i-k-t-i-g-t lika lättgjuten som en "vanlig" gjutslamma, just för att utgångspunkten är en plastisk lera.
En "riktig" gjutlera är i grunden väldigt oplastisk, och skulle inte bli särskilt formbar om man försöker göra en plastisk lera av den….

Vid gjutning får man m.a.o. inte ha samma höga förväntningar på en "omgjord" drejlera som på en "äkta" gjutlera…..

• Redigerat 2021-02-19 19:03 av Bo§e
Hannabenedikta
0

#5: Tack!!! Ok det är bara att sätta igång att prova :)

SaPe
0

En lite relaterad fråga. Om man har en säck gjutlera i pulverform är den s a s färdig att bara blanda med vatten eller måste man ha ställmedel i också?

Bo§e
1

#9: Ja, det var en befogad fråga.

Så gott som alla gjutleror säljs utan tillsatser, och man får själv blanda in ställmedel (deflocculant) enligt det recept som alltid skall finnas tillgängligt för varje gjutlera. Recept på vatten- och ställmedelsmängd varierar för varje lersort.

Men, det finns undantag…!
Det har ibland dykt upp gjutleror, ofta från tillverkare/leverantörer med "hobbyinriktning", där ställmedlet är inblandat i pulvret från början.
Detta är dock inte så vanligt, men man får hålla koll på hur det förhåller sig.

Har du någon gammal säck med gjutlera,? Tala om vad vad den heter, eller vad som står på säcken, kan du förhoppningsvis få hjälp med receptet…..