Keramik iFokus

Keramik

Läst 329 ggr
karmun
0

Fritta 169 till nakenraku?

Funderar på att bränna nakenraku igen, det var längesen. Sist jag gjorde det använde jag en färdigblandad transparent glasyr (Seemans) ovanpå släppengoben.

Nu har jag använt Lermakeriets transparenta rakuglasyr (fritta 169) de senaste gångerna jag bränt.

Kan det funka att använda den direkt ovanpå släppengoben vid nakenraku eller måste jag blanda till en "riktig" glasyr av den först..?

Hoppas nån förstår hur jag menar…🙈😉

"Att skapa är mitt sätt att leva"

ler
1

Är bäst att ha i 5-10% plastisk lera så att det håller ihop.

karmun
0

#1: Tack för svar 🙏

Lite osäker på hur du menar.. Alltså blanda en "glasyr" av fritta + plastisk lera i pulverform..? Typ..?

ler
1

Just det

karmun
0

#3: Då behöver jag göra det i oblandad fritta..? Annars vet jag väl inte hur mycket jag ska blanda i..?

Ulla
1

Jag tror att det var fritta 169 som förut rekommenderades som rakuglasyr. Beroende på vilken lera man använde så kunde man då ibland få problem med avflagning och rådet var att tillsätta kaolin. Men om man ska använda frittan till naken Raku så borde ju inte avflagning vara något problem? Jag skulle testa.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
1

#5: "169" är samma fritta som under många år hette "M 623".

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Susanne Sundström
2

Jag har använt vanliga stengodsglasyrer ovanpå släppengoben.

Nu var det länge sedan jag brände Raku men jag vill minnas att jag alltid tagit en glasyr som jag inte gillar helt enkelt och passat på att göra av med den. Den ska ju knackas/pillas bort ändå. Jag har inte haft problem med den metoden. Jag har däremot konstaterat att det blir absolut bäst resultat om man glättat föremålen innan riktigt bra. Men det är ju personligt vad man tycker om också såklart!

//Susanne Sundström

Ulla
1

#7: Blir stengodsglasyrerna tillräckligt påverkade av den låga bränntemperaturen för att ge en krackeleringseffekt? Jag har flera trista glasyrer som jag inte näns kasta.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Susanne Sundström
3

#8: Ja det ser helt "normala" ut som vanlig nakenraku.

Jag tänker man kan ju använda lera/slip också…

Min personliga tolkning är att det endast gäller att skapa ett skal som håller runt föremålet och släpper igenom i sprickor och hål för att skapa effekterna.
Sedan måste det ju släppa också och där kommer "släppengoben" in. Jag använder plattengobe.

//Susanne Sundström

karmun
1

Men WOW - tack för alla bra svar!!🙏 Nu har jag ju flera metoder att testa!! TACK!!🤩