Keramik iFokus

Keramik

Läst 528 ggr
anna.berg59@gmail.com
0

Apelsin 112 lergodsglasyr

Är det någon som har använt eller använder lergodsglasyr från Cebex 112.
Tips och instruktioner mottages gärna. Jag kommer bränna både röd och vit lera.

• Redigerat 2021-03-14 09:39 av anna.berg59@gmail.com
anna.berg59@gmail.com
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Blev så bra! Fin glasyr.
Nu blir det testbränningar igen.

ler
0

Liknar en cadmium glasyr!

Bo§e
1

#2: Ja, det är det.
Det är en Reimbold & Strick-glasyr, av den "moderna" generationen, där kadmiumhalten är så låg att den understiger EU:s gränsvärden.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Trolmen
1

kadmiumglasyr ihop men citron låter ju spännade eller?

ler
2

Ja det är just det jag också tycker.
Borde inte få förekomma sådant till att använda på det viset, även om det ligger under gränsvärdet. Det är en glasyr till pynt!

Bo§e
1

Nej visst. De gränsvärden som avses är ju kopplade till arbetsmiljö / märkningsplikt, (EU:s Direktiv om Kemiska Produkter), och det har inget med den brända glasyren att göra.
En glasyr till pynt, som ler säger.

• Redigerat 2021-04-02 13:58 av Bo§e
anna.berg59@gmail.com
0

#5: så man bör inte pressa citron på denna?
Finns det orange/gul lergodsgladyr som jag kan använda?

Bo§e
1

#7: Nu är ju apelsinpressning en snabb procedur, så det kanske går bra, trots allt….

Du kan ju göra "citrontestet": Låt en citronskiva ligga på glasyren över natt, så får du en uppfattning om hur syrabeständig glasyren är över tid.
Ovetenskapligt förstås, men det ger litet perspektiv.

anna.berg59@gmail.com
0

#8: Det skall jag göra. Jag har ju lagt den röda på en tallrik och två muggar röd med svarta utfällningar CEBEX 114 tror ni den också är olämplig?

anna.berg59@gmail.com
0

Det är CEBEX röd m effekt 114 lergodsglasyr.
Är den olämplig på fat muggar citronpress etc?

Majama
1

Så fin och härlig färg!

Bo§e
1

#10:

1. 113 och 114 tillhör samma "familj", och har liknande sammansättning och egenskaper.
    Gör "citrontestet" även där.

• Redigerat 2021-04-02 17:23 av Bo§e
anna.berg59@gmail.com
0

#12: ok då undviker jag dem. 1972 havsblå då?

Bo§e
1

#13:
Jag tycker att man skall betrakta alla färgmättade glasyrer (och särskilt de som inte är blanka), med viss misstänksamhet och åtminstone göra citrontestet på dem.

Alla glasyrer är inte "bruksglasyrer". Vissa är framtagna för att tillfredsställa helt andra önskemål.

Och det är inte fördelat på "svart eller vitt", utan allt ligger någonstans längs en skala.

Vissa glasyrer som har bra syrabeständighet, är i stället mindre beständiga för baser…..dvs mår inte så bra i diskmaskin…..osv…
Det är en balansgång….

• Redigerat 2021-04-02 18:08 av Bo§e
Ulla
1

Det är härliga färger. Ibland vill man ha något sådant också. Då får man tänka på hur man använder dem. På en blomkruka eller en vas kan väl inte glasyren göra någon skada? Kanske inte i skål där man har sallad som man häller vinägerdressing över. En sådan skål får man använda till annat.
Men jag skulle inte sälja den. Inte ens min egen familj kan lära sig vad som är vad. Så sent som igår åkte en rakuskål (som jag använt som blomkruka) in i diskmaskinen.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-04-02 20:51 av Ulla
Ulla
1

Kan man istället använda en orange/röd färgkropp med transparent glasyr? Kommer färgkroppen då att ligga under glasyren eller blandar de sig på något sätt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-04-03 15:10 av Ulla
ler
2

Dom oranga och röda inkapslade pigmenten ligger i ett skal av zirkon-silicium som inte blir upplöst i glasyren om det nu är den riktiga typen glasyr = inte kritisk. Så skall man ha rött, orange så väljer man sådana pigment.

anna.berg59@gmail.com
0

#17: tusen tack. Jag var så sugen på färg så jag tänkte mig inte för.

Bo§e
1

#17: Vi hade en gång besök av folk från tillverkarens labb, och de beskrev denna inkapsling ungefär som du gör här.

Men det skadar ändå inte att göra en enkel citronsyretest, tycker jag.

ler
1

Ja jag känner dom på labbet och har haft samarbete med dom, även jobbat där en kort tid. Skall man göra ett citronsyretest så som på laboratorium så har man en 10% lösning 26 grader varmt i 15 minuter. Det ger en indikation på att glasyren är någotsånär tålig om den inte ändrar karaktär, men det är inget säkert bevis på att inget har blivit upplöst ur glasyren!

• Redigerat 2021-04-03 13:58 av ler
anna.berg59@gmail.com
0

#20: när man köper färgkroppar är det transparent glasyr typ 1003?

Hur skall man veta vad som är bruksglasyr för mat och diskmaskin?

Bo§e
1

#21: >>> Hur skall man veta vad som är bruksglasyr för mat och diskmaskin? >>>

Det finns inga tvärsäkra metoder.
Inte ens industrigods går helt "säkert", vilket t.ex. en test av servisgods från olika tillverkare som visades på TV för en del år sedan avslöjade…..i vissa fall blev det katastrofala resultat beträffande syra- eller basbeständighet.
Medan vissa klarade testet utmärkt.

"Citrontestet" är ett bra sätt att själv skapa en första uppfattning om syrabeständigheten, så att man kan sortera bort de "värsta" glasyrerna från bruksgodstillverkningen.

Beständighet mot baser: Man kan t.ex. låta provbitar ligga kvar i diskmaskinen, så att godset får en upprepad exponering över tid.

Generellt bör man vara särskilt "misstänksam" mot glasyrer som är färgrika, och har en yta som inte är helt blank.
Sådana glasyrer bör kollas först.

Med detta vill jag inte "måla f-n på väggen" på något sätt……bara poängtera nyttan med att testa.
Man blir ju faktiskt klokare av det…..🙂

• Redigerat 2021-04-03 16:29 av Bo§e
Bo§e
2

#16: Om man bereder en underglasyr på traditionellt sätt genom att binda färgkroppen med litet lera - och sedan lägger underglasyrfärgen i "rätt" tjocklek - och därefter lägger på transparent glasyr i ett inte för tunt skikt, så får man en tålig och "hushållssäker" yta.

Vad det handlar om är att hitta rätt balans mellan underglasyrfärgens tjocklek och glasyrens tjocklek.

Kort sagt: Lägg inte ug-färgen för tjockt, och applicera inte glasyren alltför tunt.
Viss blandning sker, men om det är rätt gjort, kommer pigmentet inte att nå glasyrytan.

För tjockt lager ug-färg, relaterat till glasyrtjockleken, ger ofta en skrovlig, metallisk yta (som säkert många känner igen), och då kan man inte kalla godset "hushållssäkert"….

Bilden visar ett exempel på hur underglasyrfärg kan användas, förutom till "vanlig" dekor.
Koppen är sprutad med grön underglasyrfärg på utsidan, och sedan helglaserad med transparent glasyr.
(Höganäs, "Servis 80")
Inte så spännande yta kanske, men det var nog inte formgivarens mening i det här fallet….

• Redigerat 2021-04-03 17:38 av Bo§e
anna.berg59@gmail.com
1

#23: Tusen tack 🤩

Man återgår till så som jag gjort tidigare då. Och tänker nytt. Testar diskmaskin och syratest. De glasyrer som vi använt är fantastiskt fina och vi har gjort en plan för systematisk testning. Vi får se hur det går.

• Redigerat 2021-04-03 19:29 av anna.berg59@gmail.com
Bo§e
0

#24: Berätta gärna hur det utfaller, så småningom…

anna.berg59@gmail.com
0

#25: ja det kommer ett resultat😃

LeWa1
2

Blev så nyfiken på detta! Har en liten skål med glasyren apelsin effekt här hemma! Jag älskar de glasyrerna från cebex, apelsin effekt och röd med effekt! Skålen har stått med ren citronsaft över natten i mitt köksfönster över ett element. Den klarade testet suveränt!! Nu ska jag göra citrontestet på mina övriga glasyrer vilket jag tyckte var ett kanontips!!

LeWa1
2

#27: …….och min "apelsin effektskål" är nog körd i diskmaskinen säkert 50 gånger!

anna.berg59@gmail.com
0

#27: Åh vad bra!!!

anna.berg59@gmail.com
0

#28: Jag håller på med muggar nu så skall testa dem också. Vad roligt att du också gillar dessa färger. Man vill verkligen ha färg nu!

anna.berg59@gmail.com
1

Det blev bra men kanter skall nog doppas två gånger.