Keramik iFokus

Keramik

Läst 200 ggr
keramikwera
1

Storlek för utrymmet / rum för ugn 60 L Nabetherm

Hej!

Har skaffat en keramikugn, och funderar om jag kan ha den i ett rum eller förråd, eller ett mindre friggebod (max 10 kvm)
Hur stort utrymme/rum behövs det för en 60 L Nabetherm ugn, kommer att bränna stengods. Hur många Kvm cirka?
Funkar det att ha i en källare med betongväggar?
Vilken typ av fläkt rekommenderar ni?
:)
/Keramikwera

Bo§e
0

10 m² är ganska litet, men inte omöjligt.
Allt står och faller med ventilationen i ett så litet utrymme.
Du behöver en ganska effektiv fläkt, som den här, som är lämplig för detta:
https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/544-ostberg-kanalflakt-ck-160-b.html

När du beställer fläkt, beställ samtidigt ett fartreglage (dimmer), så att du inte behöver köra fläkten på maxfart hela tiden. Det är ju först i slutet av bränningen som det blir riktigt varmt….
Inte nödvändigt, men kan vara praktiskt.

Vid ca 40-45°C rumstemperatur och uppåt, kan ugnens styrning börja få förskjutna jämförvärden, vilket leder till överbränning….detta vill man till varje pris undvika.

Tips:
Skaffa en billig "max-min-termometer" och ställ i ugnsrummet under en bränning, så ser du i efterhand hur varmt det blev under natten…..kan vara lärorikt att ha den kollen…..

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Östberg Kanalfläkt CK 160 B är en kraftigare cirkulär kanalfläkt för ventilation som är kompakt med hög kapacitet och tillförlitlighet.
  • Redigerat 2021-03-19 14:36 av Bo§e
Ulla
1

Jag hade en 60 l keramikugn i en 10 kvm friggebod förut. Det gick alldeles utmärkt. Satte på bränningen på morgonen så att den hann stänga av under dagen. På så sätt hade jag koll på förloppet och kunde vädra genom att öppna dörr och fönster. Antar att du vill ha en mindre tillfällig lösning.🙂

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-03-19 14:31 av Ulla
keramikwera
0

Tack för tips! :)

keramikwera
0

#1: Tack för bra tips och råd! :)