Sand som ändrar färg
Brände några tjocka plattor. Ett försök att göra baksten till en bakugn. Hade fått rådet att bränna dom på sand. Tog vitt fint sand från stranden Balka på Bornholm. Det brukar beskrivas som "nästan ren kvarts".
Det skumma är, att efter att ha bränts med i elektrisk ugn. Till 980 grader. På rena nya sättplattor. Under ren vit stengodslera. Så har det bytt färg till helt rostrött!?
Det har ingen praktisk betydelse. Det är bara min "vill ta reda på" hjärna som vill förstå hur tusan detta kan ske. Rent kemiskt
Utöver röda färgen så glittrar det i solen. Om jag rör huvudet lite från sida till sida glimrar det som om en del partiklar vore guld.
På bilden syns ursprungssanden och den som bränts vid 980 grader.
Det här var intressant….!
Om det varit tvärtom, hade jag blivit mindre förvånad…
Har absolut ingen bra teori just nu, och jag antar att vi nu väntar på Ler…..🙂
Undrar vad som händer om man bränner sanden till stengodstemperatur….?
Försvinner den röda färgen då….?
Eller - om det handlar om järn - gulnar den…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-03-24 11:24 av Bo§e
Funderar vidare…🤔
Kan den roströda färgen bero på något som omgav sanden, så att det blev ett ytligt påslag…?
Vad händer om man först "tvättar" den före bränning….?
Är sandkornen roströda rakt igenom….?….eller är de vita inuti…..?
Skulle kunna stödja eller kullkasta funderingen på om det är ett ytligt påslag från något som omgav kornen….
Jag tror helt enkelt att det finns en del järn i sanden som reagerar under bränningen. Ofta så ser man inte det järn i mineraler som malts ner till fint pulver, det blir ju nästan alltid mer eller mindre vitt. Skulle det finnas någon rest av något i ugnen som skulle kunna smitta av och förstärka reaktionen så tänker jag på om det möjligtvis är natrium?
#3: Natrium…?
Kan det vara så att sanden är blandad med saltkristaller från havet….?
Ja, bara en tanke……
#3: det är en väldigt ny elugn som bara använts för ca 8 skröjbränningar, så jag vågar säga att det inte finns nåt mycket "lagrat" i den.
Låter logiskt att det är järn med den förgen! Bara konstigt att det är så himla vitt annars om det är så myvket järn i 🤔
- Redigerat 2021-03-24 13:11 av pyromanen
Med hammare och förstoringsglas…..går det att se om kornen är homogent rostfärgade, eller bara på ytan…?
- Redigerat 2021-03-24 13:33 av Bo§e
Prova att slå det i så fint pulver du kan och se om det ändrar färg
Jag hittade en gång en fin sand med hög kvartshalt, som var närmast neutralgrå före bränning.
Efter bränning i stengodstemperatur blev den vit, lika vit som molochite….
Gick mycket bra att magra vita leror med.
#3 Intressanta teorier. Om det är nästan ren kvarts så skulle det väl inte bli så rött. Då menar du att natrium kan förstärka påverkan av det lilla järn som finns i sanden?
#0: "Om jag rör huvudet lite från sida till sida glimrar det som om en del partiklar vore guld."
Tänk om det är guld? Det kanske är alkemi du håller på med, och nu har du kommit något på spåret.😮🤔
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
980 C borde vara lagom temperatur för att oxidera svart järnoxid (Fe3O4, magnetit). Magnetit är den svarta magnetiska sanden som man ofta hittar på stranden. Kolla med en magnet om det finns nån magnetit i den obrända sanden från Bornholm.
Förväntan är i vart fall att röd järnoxid i olika kristallstrukturer (hematit, Fe2O3) och (meghemite, också Fe2O3, vet inte vad det heter på svenska) bildas.
På wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Iron(II,III)_oxide) kan man läsa:
Controlled oxidation of Fe3O4 is used to produce brown pigment quality γ-Fe2O3 (maghemite)
2Fe3O4 (magnetite) + 0.5O2 -> 3(γ-Fe2O3) (maghemite)
More vigorous calcining (roasting in air) gives red pigment quality α-Fe2O3 (hematite)
2Fe3O4 (magnetite) + 0.5O2 -> 3(α-Fe2O3) (hematite)
Det är inte helt lätt att lista ut exakt vad du får, förmodligen en blandning av båda. Maghemite och hematit kommer att bilda olika kristallstrukturer beroende på hur mycket tillgängligt syre, aluminium, kvarts och vatten det finns i processen. Som man kan se av reaktionerna ovan så börjar de båda med 2Fe3O4 och 0.5O2 men bildar olika varianter av Fe2O3, gamma och alfa versionerna. Skillnaden som jag förstår det är kristall strukturen som bildas. Mina kunskaper i kemi är inte så bra att jag vet exakt vad som händer här, tyvärr.
Hur som helst, en grej som kan vara användbar information är att man kan bränna om en del bruna grejor som man vedeldat i en skröj ugn för att få mer rött. Typexemplet är att man har haft rå lera i vedugnen och den blir för mörk, för mycket magnetit alltså. Om man bränner om den i en 960-980 skröj kan man med lite tur få mer rött. Funkar bäst på rå lera så att magnetiten inte ligger inbakad i en glasyr, e.g. en tenmoku.
- Redigerat 2021-03-24 15:03 av bjorn.lindberg
Jag skall försöka komma ihåg att testa detta nästa gång jag sätter en skröj. Har lite olika sand som vi kan prova, dels filtersand från Hornbach och en sand som jag köpte på Scarva. Bägge är specificerade som kvarts sand men de innehåller nästan helt säkert järn.
Jag kan också, som Bosse föreslog, föreställa mig att det finns en del natrium i den sanden från Bornholm. Kanske inte är jättebra för ugnen. Kunde vara intressant att se om det blir nån skillnad om du tvättar sanden innan du skröjar den.
#4: ja självklart! Det är ju havsdaöt i…