Frågor om storlek keramikugn
Hej,
Vi är två nybörjare som planerar att starta upp en keramikatelje. Vi behöver en ugn såklart men har ingen erfarenhet om storlek som kan behövas.
Vi har två hobbykeramiker på nybörjarnivå som jobbar heltid, dvs. kommer endast kunna tillbringa några timmar i veckan i ateljén var.
Vilken storlek skulle ni tipsa om? Tänker att man kanske bränner varannan vecka (gärna input här med).
Tack på förhand!
Mvh,
Julia
Minst 60 L, upp till 100-130 L, beroende på budget och utrymme, tror jag skulle passa…..
🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Tack Bosse! Då har jag tänkt rätt! Har mejlat er om pris för 65 och 100. Då är jag på rätt väg! :)
Jag har 170l, det jag saknar är en mindre ugn att bränna glasyrprover i, blir ju dyrt köpa 2 ugnar givetvis. En sak ni får tänka på är hur mycket el ni kan dra fram, att säkra upp huvudsäkringar är dyrt. Det kan begränsa hur stor ugn ni kan installera.
#3: Tack! Vet du vad det kan kosta att dra fram el? De flesta är 3 fas 400 V men huvudräkning kan variera endel. Vet du om det är stor prisskillnad mellan 10-16 A (de jag kollat) och i så fall vad?
Man kan ibland hitta "lågeffektugnar" som är en aning billigare, men den prisskillnaden får man betala igen flerfaldigt så småningom pga fler elementbyten…..dvs om man bränner stengods.
Varning för ugnar med låg effekt…! (dvs om du frågar mig…)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-03-29 07:55 av Bo§e
16A huvudsäkring är det lägsta huvudsäkring som finns, du behöver mer än så om du samtidigt kör med bastu, el-panna eller laddar el-bil eller har annan elslukande utrustning. Det blir åtskilligt dyrare om du går upp ett steg i huvudsäkring. Jag avråder också från så liten ugn att den går på 220v, blir dyrt i längden.
Hej,
Tack för svar! Då förstår jag lite mer!
/Julia