Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 477 ggr
Rerum
0

Skröja i vedugn

Hej!
Är det någon som har skröjat i en vedugn?
Mina elektriska är inte så stora och vill kunna bränna mina stora alster i min vedugn.

[rolnor]
0

Jag har skröjat i diesel-ugn. Gället bara elda försiktigt precis som i el-ugn.

Bo§e
3

#0: Rent tekniskt går det utmärkt att skröja i en vedugn. Jag gjorde det regelbundet under 70-talet, då jag under ganska lång tid inte hade någon annan ugn att skröja i.

Det är den mänskliga faktorn som är den svaga punkten i det hela.
Om temperaturen inte får stiga mer än t.ex. 100°C / timma upp till ca 600°C, är man tvungen att sitta där under den tiden och elda "småpinnar" (ja, verkligen småpinnar !), medan man inte får ta ögonen från pyrometern , så att temperaturen oförhappandes "drar iväg"….vilket den väldigt lätt gör om man tappar uppmärksamheten det allra minsta.

Från ca 600° och uppåt går det ju sedan bra att "brassa på" litet mer, och då går inte tiden så långsamt.

Man måste planera väl, så att man verkligen får sitta ostört och koncentrera sig på pyrometern och småeldandet under de här första långsamma timmarna, alternativt dela ansvaret med någon avbytare.

Sammanfattningsvis:
Har man tiden och tålamodet går det fint….!🙂

PS 1: Under de här första långsamma timmarna kan man stänga skorstensspjället en hel del, så blir det något mindre "nervöst".

PS 2: Vid större gods får man förstås räkna med långsammare uppvärmning upp till 600°C, än de 100°C / timma som jag nämnde ovan, som ett slags "standardtid" för "standardgods"….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-04-19 08:55 av Bo§e
Rerum
0

Tack för svar! Jag brukar småelda upp till 600 grader när jag eldar glasyrugn också så, ja det är små pinnar som gäller 😅

Bo§e
2

Jag vill minnas att jag satte "halvtimmasmål" eftersom det kändes litet lättare - mentalt - att hålla koll på….
Närmaste halvtimman fick temperaturen m.a.o. inte stiga mer än ca 50°C…..osv…..

Fick både "gasa" och "bromsa" (dvs lägga till / ta bort småpinnar för att inte tappa kontrollen över temperaturstegringen….

Tålamodsprövande, ja….!….men trösten var att ugnen var stor, och att det gick att få mycket gods skröjat på en enda bränning…

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-04-19 09:10 av Bo§e
pyromanen
0

Jag har skröjat i vedugn. Som redan nämnt funkar det utmärkt, bara att det tar ens tid.
Måste du skröja? Jag råbränner nästan allt. Håller mig till en temperaturökning på ca 150 grader i timmen/ 75 grader i halvtimmen upp förbi 600 grader. Har alldrig haft problem med att sakerna går sönder pga för snabb stigning. Använder leror med minst 25% chamotte och gör inga jättetjocka saker.