Keramik iFokus

Keramik

Läst 352 ggr
anna.berg59@gmail.com
1

Göra glasyr till lergods

Skulle gärna vilja lära mig göra egen lergodsglasyr. Är det någon som kan lära mig några grunder?

ler
3

Man bör använda sig av frittor eftersom dom flussande ämnen till lergodstemperatur är vattenlösliga. Så behöver man lera/kaolin för att det skall bli en glasyr. 10% lera brukar vara nog. Och så skall man ju ha i färgande oxider eller färgkroppar om man nu vill ha en färgad glasyr. Vill man ha effekter så kan man göra det på olika sätt, rutil/ titanoxid och annat.

anna.berg59@gmail.com
0

#1: Tack. Jag har tittat på CEBEX frittor men de ligger under kapitel glas så det har gjort mig tveksam. Men det är ju kanske samma grund så man kan välja där. Det står inte så mycket om dem.

Bo§e
2

#2: Jodå, det finns några stycken, men av någon knepig anledning (?) är de osökbara, eller rättare sagt svårsökbara via webbshopens sökfunktion…?

////////////////////////////

Här är en användbar fritta:

Boraxfritta J

http://www.cebex.se/frittaborax-p-10342.html

Den ser ut så här.

K²O………0,214
Na²O……….0,417
CaO……….0366
Mg……….0,002
Al²O³……….1,205
SiO²……….1,884
B²O³…………0,425

Mjukningspunkt……….780°C

Moltal……….234,7

/////////////////////////////

Sedan finns också denna:
Den kan också vara intressant

Alkali-Borfritta 167

http://www.cebex.se/fritta167alkalibor-p-10336.html

Tyvärr har jag ingen exakt analys på denna, men ring gärna och fråga.

/////////////////////////////////////////

Så finns också denna:

Alkalifritta A2120P

http://www.cebex.se/advanced_search_result.php?keywords=A2120

Intressant pga att den är "high alkali"

Na²O……….0,800
Al²O³……….0,050
CaO……….0,200
SiO²……….1,900

Mjukningspunkt…….860°C

Moltal…………..226

////////////////////////////////////

Och en annan:

Litiumfritta 3069P

http://www.cebex.se/advanced_search_result.php?keywords=3069p

MgO……….0,500
Al²O³……….0,600
SiO²……….6,450
Li²O……….0,500
B²O³…………2,850

Mjukningspunkt……….880°C

Moltal………683

Har Ler någon kommentar till dessa…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

FRIT BORAX J
  • Redigerat 2021-04-26 07:18 av Bo§e
ler
2

A2120P är mest lämplig till Kristallglasyrer eller en liten del av glasyren, bara den frittan är ju väldigt alkalisk så den krackelerar om den är basen i en glasyr, men kan vara kul till dekorativa koppar glasyrer t.ex. Den sista glasyren som Bosse skriver är väldigt användbar, särskilt med en liten tillsats av zinkoxid. Kan tänka mig att en kombination av fritta J och 3069 skulle kunna bli bra. Tråkigt nog så är dom mest användbara frittorna inte en del av dom svenska leverantörernas produkter och skall man köpa frittor från fabrik så är minsta mängd 50 kg.

• Redigerat 2021-04-26 10:27 av ler
nyburgaren
1

#2 magkänslan eftersom jag jobbat med borax fritta J är tryckfel igen på Al2O3 den ligger bra mycket lägre

nyburgaren
1

Synd inte Bismuth används mer ersätter både bly och bor till lågsmälta glasyrer..

anna.berg59@gmail.com
0

#3: åh tack 🙏 🤩

[rolnor]
0

Men är inte vismut väldigt dyrt?
Jag tänker att raku-glasyrrecept i princip är lågsmältande lergodsglasyrer (dom är väl i huvudsak just dom frittor som listas ovan).

[rolnor]
1
Get cone 04 glaze recipes and simple, straightforward explanations of the chemistry required to develop your own glaze recipes!
ler
1

Ja vismut är för dyrt, det används bara till smältfärger inom porslinsindustrin och special frittor inom teknisk keramik.

Bo§e
0

#5: Nu har jag följt "J" i tabellerna tillbaks till 1985 (kan inte spåra den längre tillbaks), och så långt tillbaks finns ingen annan siffra än 1,205 för Al²O³.

Men, man skall ju vara ödmjuk inför sådant här…..visst kan det vara ett feltryck som spökat i rullorna i 40 år………eller så stämmer det… (?)

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-04-26 14:44 av Bo§e
ler
2

Jag undrar om det inte är ett fel med aluminiumhalten? Normalt så är den 1/10 av kvartsen i en transparent glasyr. Men man får höra med dom som producerar frittan, eller fråga leverantören, och be om tekniskt datablad från producenten.