Laga obränd lera
Hallihallå,
Jag (en total newbie) har gjort ett gäng tassförsedda krukor av varierande storlek och benlängd, och efter mycket kladdande i köket har jag till slut tagit mig igenom så gott som en hel tiokilosförpackning. Krukorna har tyvärr inte haft en helt lätt start på kruklivet, ett par av dem drabbades av enstaka tunna torksprickor, några andra drabbade samman med tassar av annat slag (och som bilden visar var det inte krukorna som gick segrande ur striden).
Jag blötte upp området kring sprickorna och penslade bort dem, och efter att återigen ha torkat syns inte längre några sprickor. Avslagna ben var lurigare, men efter ett antal misslyckade försök att klistra ihop delarna med "lerklister" så lyckades jag till slut få ihop tass och kruka genom att amputera en del av benet och ersätta det med ny lera. Såvitt jag kan se verkar det ha fungerat, benen trillar inte av och de torkade utan att spricka.
Frågan är förstås om det här var dumt gjort. Jag är nämligen ganska säker på att det fortfarande finns sprickor, och allt jag har gjort är att dölja dem. Om det finns en tunn men numera övertäckt spricka - betyder det att krukan kommer döden dö när den bränns? Dvs kommer sprickan bli synlig igen? Om det funnits sprickor i "leden" mellan kruka och ben, kommer benen falla av? Det har tagit helt sjukt lång tid att få ihop min lilla krukfamilj och vill inte gärna blöta tillbaka dem till lerklumpsstadiet… Kan tillägga att jag är geovetare så jag har viss koll på leror och deras beteende - men bara i deras naturliga miljö. Har aldrig bränt lera och vet således inte hur de kommer påverkas av detta…
Tacksam för kloka ord och goda råd etc!
Bra fråga, jag hade gissat att det kan bli problem, det är inte helt enkelt att laga saker som är torra, men det är svårt att veta med nån säkerhet. Enklast är att du bränner dem och ser vad som händer. Vad är det värsta som kan hända? Att de spricker och du får göra nya.
#0: Hejhej!
Det syns att du har lagt ner mycket arbete på dina krukor. Synd att du fått problem med torkningen. Den gick nog för fort. Jag brukar lägga något över så att torkningen blir jämnare och går litet långsammare.
Om man vill laga något som redan är torrt har jag fått rådet att blanda litet torr lera och ättika och använda "gröten" som klister. Har testat det och det har funkat.
Men det är råd för framtiden. Nu gäller det om dina lagningar kommer att hålla. Tyvärr har jag själv ingen bra erfarenhet av det. Sprickan har blivit synlig igen efter bränning. Kanske någon annan har lyckats bättre?
Söt katt, förresten!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2021-05-05 19:15 av Ulla
Frågan har diskuterats förut här. Hittade den här gamla diskussionen i gömmorna. https://keramik.ifokus.se/discussion/9547/lera-som-har-spruckit-under-torkning…
_
_
Det blir bara värre med sprickor i torr lera om man har vatten på, vattnet tränger in mellan lerpartiklarna och vidgar sprickan. Om leran har en viss kalkhalt så är det bäst att göra som Ulla skriver med ättika, gröpa ut sprickan så du kan bygga upp igen så att det inte finns en spricka under ytan.
Ålrajt, jag ska testa ättikgröten på sprickorna (som ändå är ganska få) och för att klistra ihop avslagna ben (som är väldigt många). Sedan blir det till att hålla tummar och tassar… Vill väldigt, väldigt gärna att krukorna överlever bränningen. Dels har de tagit sin lilla tid att göra, men framförallt påminner de mig om den hjälpsamma och keramiskt begåvade missen på bilden. Han inte bara provsmakade samtliga krukor, han lät även omforma några av tassarna genom sitt intensiva slickande. (Kan eventuellt vara värt att nämna att han inte åt lera på grund av att jag skulle snålat med kattmaten. Leraptiten orsakades av anemi, vilken i sin tur berodde på en elak tumör - mindre än två veckor efter fototillfället somnade han in.)
Åh, tråkigt med missen. Jag förstår att du vill ha kvar krukorna som minne.
_
_