Liten ugn...gammal
Det är inte säkert att den kan gå upp till 1200 grader bara för att det står det på mätinstrumentet. Du kan se om det finns någon typskylt på ugnen. Det liknar mest en emaljugn, och om det är det så går den nog inte upp till mera än 1000 grader. Men det är ju lätt att provbränna. Det ser ut som att det inte går att ställa in temperatur så det är full fart, bara att starta.
Ja, den kan visa aktuell temperatur, det kan vi vara säkra på.
Men vredet till vänster: Det kan vara en effektregulator (fast tyvärr ej graderad) som reglerar uppvärmningshastigheten…..men vi vet ju inte detta säkert…….
Jag skickade dig nyss ett PM med en möjlig lösning på hur du kan reda ut det här…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Typskylten visar att det är en Fahrner, typ 01 från 1976.
En ugn avsedd för emaljarbeten m.m.
Somliga såldes också som dentalugn.
Med bara 1,2 kW effekt klarar den nog max 1000 - 1100°C, eller däromkring, och elementen tål inte att pressas för mycket…
Kan tänka mig att den skulle gå bra att bränna små glassmycken i, och liknande saker….
- Redigerat 2021-05-07 06:41 av Bo§e
Oj jag såg inte sista bilden på typskylten, men så är det ju som jag tänkte.
#3: tack för svar! Ja då tror jag att hon använde den till glas. Det finns mycket prylar till glas också, och glas…då kanske jag kan göra glas smycken också😉
Först måste jag kolla om den fungerar enligt ditt meddelande.
#4: ja den är nog till glas, man kanske kan testa att bränna dekaler på små saker?
Ja dekaler fungerar helt fint, lergods glasyr borde också gå fint.
Och vi får heller inte glömma guld och platina, som också ligger inom det lägre temperaturområdet…..
//////////////////////
Finns det någon smed i familjen….?
Ugnen fungerar också fint för härdning av stål…
🙂
#8: Härdning av stål. En sån ugn skulle min pappa säkert ha gillat när han gjorde sina knivar. 🙂
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#9: Ja, den hade han gillat…🙂 Lagom stor (liten) också…..och perfekt temperaturkontroll…
- Redigerat 2021-05-07 12:14 av Bo§e