Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 328 ggr
Rerum
0

Bränna in nya element

Hur bränner ni in nya element

ler
0

Det är bara att bränna, dom får sitt oxid skikt som beskyddar elementen vid vilken som helst bränning, så om det sker i en förglödning eller en glasyrbränning spelar ingen roll.

Rerum
0

För både uterm och brännpunkt säger att man ska bränna in dem men jag vet inte om jag kan programmera om min automatisk

ler
0

Vad menar dom med att bränna in? Är det ett torkprogram dom syftar på?

Bo§e
0

Antagligen menas en bränning för att "avspänna" elementen, så att de inte drar sig ur spåren så lätt senare.
Jag är inte övertygad om att det är särskilt effektivt, men visst kan man köra en skröjbränning första gången med de nya elementen….det skadar ju i alla fall inte…

Vad som är mycket viktigare är att elementet är monterat på ett så avspänt sätt som möjligt, så att det ligger "löst och ledigt" i spåret.

Men en annan sak som man lätt glömmer efter ett elementbyte, är att efter några bränningar känna på kontaktklämmorna på ugnens baksida, en gång till.
Provdra, och dra åt litet mer om det går…! Man skall ta i ordentligt hårt.
Det finns alltid en risk att klämmorna "släpper taget" efter ett elementbyte, och elementet brinner av vid klämman.
Och det är ju onödigt…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-05-08 12:36 av Bo§e
Rerum
0

Enligt Uterm ska man ställa in en kurva på 150 grader i timmen upp till 1000 grader och sen 2 timmars utjämning.