Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasyrer
Läst 629 ggr
kinnekulle
0

Aska till glasyr

Hej är det någon som vet om det säljs tvättad aska i olika träslag till framställn6ong av glasyrer..nu förtiden..vet att det fanns en hel del för ca 10 år sedan..men nu..

bjorn.lindberg
0

Cebex slutade sälja aska för ett par år sen. Lermakeriet har blandaska, https://www.lermakeriet.se/Product/1292/aska-blandad/

Antar att du vill specifika träslag? Det hade ju intressant om det fanns nånstans.

Bo§e
0

Ja, tillgången på sorterade askor har genom åren varit minst sagt ryckig….
Och det är ju på sätt och vis begripligt…

Jag hade för många år sedan kontakt med en arborist i södra Sverige, som själv brände det han avverkade, och därför kunde han hålla koll på vad askorna innehöll. Han sålde sorterad, men otvättad aska av många intressanta träslag.
Dettas var dock väldigt länge sedan, och förmodligen ett "unikt" fall…

Det "normala" idag är att avverkningsavfall från trädgårdsrensningar m.m. flisas ner direkt på plats, och går vidare till något värmekraftverk…

Att ha kontakt med någon vänlig arborist som är villig att hjälpa till, är nog en möjlig väg till sorterade askor….även om man kanske får elda själv…

Men, för att utvinna 1 kg tvättad aska, går det åt mer ved än man anar….det är något man måste inse…

//////////////////

Vass, som kan ge en intressant aska i Chün-sammanhang m.m. kan man komma åt en kall vinter, då man kan gå på isen för att komma åt de torra stänglarna….
Bäst är att då elda den på plats (gärna i ett rostfritt kärl) för att slippa bära hem så mycket.
Men vass har ju låg densitet, så det går åt ganska stora mängder, innan man får med sig några kg aska hem…..
En rejäl utflykt blir det…🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-05-12 18:33 av Bo§e
kinnekulle
0

#2: tack Bosse ♡
Spännande är det och man måste ju årova..har tillgång till körsbär..både frisk och murken..men torr..undra vad det blir♡

ler
0

Om du skulle bo i närheten av Eskilstuna så kan man hämta aska på munktell museet, dom äldst sina ångmaskiner med ved, nu är det ju väldigt länge sedan jag var där men kanske det fortfarande finns. Man kan också använda brikettaska från grillen.

Bo§e
0

#4: Aska från grillbriketter är en bra idè. Det torde ju produceras stora mängder sådan aska varje sommar…!
Men vet man vilka träslag det handlar om…? (har ingen aning)
Men det kan förstås leda till spännande överraskningar….

• Redigerat 2021-05-13 12:19 av Bo§e
ler
0

Det finns två typer kol till grillen, träkol som oftast är av björk tror jag och så koks briketter som ju är torrdestilerat stenkol. Koks askan är hårdare så den kräver lite mera fluss. Det är onödigt att tvätta sådan aska, bara att sikta bort obrända partiklar.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Askor av samma träslag kan ju variera en del, beroende på jordmån, klimat och många andra faktorer, så den här analysen får man ta med en nypa salt, och inse att inget är hugget i sten.
Varje askanalys är ju ett slags "stillbild"….just där och just då…!
Men den kan ju fungera som en grovhuggen guide, och för att se skillnader….

Har för mig att Lucie Rie gjorde den här analysen, för snart 100 år sedan….

• Redigerat 2021-05-13 14:05 av Bo§e
j-aan
1

#3: körsbärsaska är rik på kalcium. Jag använder den till en matt grågrön reduktionsglasyr. Blir vackrast på mörka leror.

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Litet överraskande hittade jag den här uppteckningen i min dator.
Minns bara inte var den kommer ifrån….?

• Redigerat 2021-05-14 10:21 av Bo§e
Ulla
0

#9: Vad är LOI?

Det ser ut att skilja ganska mycket på de olika trädslagen. Eller beror skillnaden mest på mina små kunskaper när det gäller kemi?🤔

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
0

#10: LOI = Loss of ignition = glödförlust.

Samma glödförlust som vi nyligen diskuterat i samband med naturligt förekommande leror….och som kan variera en hel del….

ler
0

Jag har olika analyser och det svävar hit och dit, det är nog ingen mening med att räkna med formel när man arbetar med aska, nog bättre att testa sig fram.

Ulla
0

#11:
Det finns bara angivet för två av trädslagen. Betyder det i praktiken att man får ut mer aska ur tex ett körsbärsträd än ur ett äppelträd?

_
_

• Redigerat 2021-05-14 11:01 av Ulla
Ulla
0

#12: Ändå intressant att se hur det kan se ut. Själv har jag ved från ett nedhugget körsbärsträd som ligger och bara väntar på att få bli aska😀.

_
_

Bo§e
0

#12: Håller med dig. En ask-analys kan aldrig bli annat än ett "snapshot", dvs testresultatet av en enskild "vedhög", just där och just då…..

Men i jämförelsesyfte kan det ju ha viss pedagogisk nytta, om man sedan kompletterar med egna tester…

Bo§e
0

#13: Svårt att säga. Det kan vara så enkelt som att den som testade inte gjorde någon LOI-mätning på några av trädslagen, av någon anledning… (?)

ler
0

Ja det ger mening med att veta om det är en mjuk eller hård aska. Och så undrar jag hur det har blivit analyserats, med dom variationer jag ser i olika böcker och tidskrifter så kan mängden av ett ämne variera med mångdubbla % mängder och då blir räknandet helt meningslöst.

Ella Cavallin
0

#0: Jag testade att ta aska direkt från kaminen (björk och tall aska) i ett glasyrprov. Siktade men tvättade inte askan. Den flussade rätt bra. Hur tvättar man askan?

Bo§e
0

#18: Tvätta aska: Ös askan i en hink med vatten, och rör om ordentligt.
Det som sjunker till botten är det som skall sparas.
Häll av vattnet, och bred sedan ut den blöta askan på något underlag och låt den torka ordentligt (så att den kan vägas in i en glasyr med någorlunda noggrannhet)

Detta var en tvätt, vilket är vanligast, men man kan göra om proceduren fler gånger, och få andra glasyrresultat.

Man måste inte tvätta aska, men egenskaperna blir annorlunda.

/////////////////////////////////

Vattnet i "tvätthinken" kan bli väldigt basiskt, och smått frätande (lut).
Akta därför händerna…!

• Redigerat 2021-05-14 20:15 av Bo§e