Certifiering av lokal för keramikstudio
Hej! Jag ska öppna en ny keramikstudio i en nybyggd lokal, och fastighetsägarna är osäkra och oroliga för vad en keramikstudio innebär de har bett mig att anlita en certifierad kontrollansvarig inom brand och ventilationssystem.
Har ni någon erfarenhet av den typen av frågor? Jag tänkte ringa runt i morgon bland de personer som är certifierade i områdena ovan, men misstänker att det kan vara svårt att hitta någon som faktiskt vet hur miljön är i en keramikstudio. Är det någon som har ett tips på någon jag skulle kunna kontakta?
Tack!!
Kan man bara ordna med bra ventilation och slamavskiljning, finns ingen anledning till oro, för någon.
Ugnen (ugnsrummet) bör ha "egen" ventilation ("hål i väggen, in och ut"), och bör inte sammankopplas med husets eventuella centralventilation, som annars kan störas.
Men, som du själv nämner kan det ibland vara svårt att övertyga någon som är orolig och okunnig, om att det inte behöver vara svårare än så….
Allt handlar om att ha turen att få kontakt med en sotarmästare som är litet ödmjuk inför nya frågor, och som inte låter diskussionen styras av prestige…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-06-11 13:55 av Bo§e
Tack så mycket för svaret, Bosse. Vad är det som gör att du tycker att ventilationen inte bör kopplas samman med centralventilationen? Det var vad jag hade tänkt göra…
Det är nog inte så bra att ändra på flödet i systemet, om det är beräknat ett stabilt flöde med givna mängder luft/gas så kan man rubba på balansen. Men det kan kanske hyresvärden värdera om det är ett problem eller inte, det beror ju på hur det är dimensionerat.
#2: Det är så som Ler skriver.
Om det centrala systemet verkligen kan leverera undertryck i alla rum i huset, är det förmodligen inget problem, förutsatt att kapaciteten även räcker till att samtidigt ventilera ditt ugnsrum och hålla temperaturen nere där när du bränner.
Bekymret är att det inte alltid fungerar så bra som man tänkt eller tror, och då kan resultatet bli att det "luktar bränning" i andra utrymmen i huset, vilket skapar oro och frågor.
Och då är konflikten ett faktum, och det är inget bra utgångsläge för vidare diskussioner…..
Därför föreslog jag att du frikopplar ugnsutrymmet från husets övriga ventilation, och i stället löser det genom "två hål i väggen" med egen fläkt, så kan du själv bestämma kapaciteten, och därmed undvika att frågan ens behöver komma upp.
(Givetvis måste då ventilen till centralventilationen stängas i det rummet, och även dörren, så att den egna ventilationen inte påverkar resten av huset)
/////////////////////
Och en sak till: I vissa fastigheter har man av ekonomiska skäl automatisk avstängning av centralventilationen under nätterna…..!….precis då keramikern behöver det som mest…!
Detta måste man definitivt kolla upp och lösa, dvs om man nu vill chansa på att centralventilationen räcker till.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-06-13 09:05 av Bo§e
Ok jag förstår nu!
Tack så mycket för eran hjälp!!!