Keramik iFokus

Keramik

Etikett: glasyrer
Läst 338 ggr
Kimbundu
0

Leachs klassiska vita blir rosa

Hej,
Jag ville ha en blank vit och använde mig av rekommenderade
Leachs vita klassiska. Men den blev rosa! Snyggt rosa, men inte det jag väntat mig.
Jag gjorde som rekommenderat för att bränna kägla 6 och bytte ut Kalifältspat mot Nefelinsyenit.
Vad kan ha blivit fel?

”Byter man ut kalifältspaten mot nefelinsyenit funkar Leachs för kägla 6 istället.

40 kalifältspat
30 krita
20 kvarts
10 kaolin
5% tennoxid”

Tack i förväg för hjälpen!

bjorn.lindberg
0

Har du bilder? Jag har provat askglasyrer som ibland blir rosa med tenn. Oklart vad mekanismen är men jag vill ha rosa :)

ler
1

Har du bränt krom grön eller någon svart färgkropp? Om det finns spår av krom kvar i ugnen blir det rosa samman med tennoxid och krita, den glasyren är som gjord till rosa med krom.

Ulla
0

Intressant att det blir mera rosa om det finns krita med i glasyren. Jag har märkt att vissa tennvita är känsligare än andra, och funderat litet över varför.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
1

Jo dom färgkroppar som man gör med krom- tenn har också krita i recept, det finns dom utan också men det beror på om det skall vara rosa, rött eller lila. Glasyrer till sådana färger måste vara fria från zink annars så bildas det krom-zink spinell som blir brunt.

Kimbundu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några muggar. Och som Ler skriver - de har alla glasyr med krom på utsidan. Jag testar att bränna helvitt så kanske det blir annorlunda.

ler
0

Ja men det finns kvar krom i några bränningar innan allt ångat bort. Så bränn annat först ett par gånger och ta med ett vitt prov varje gång så att du ser om det är borta.

bjorn.lindberg
0

#5: Ser exakt ut som min rosa askglasyr jag gjorde ett prov på. Var lite oklar på vad det kom sig av men jag antar att det fanns lite krom med i askan.

ler
0

Det är ju svårt att veta vad som är i askan, men man kan få en liten hjälp om man vet varifrån askan kommer. Är det ren ved så är det nog inte så troligt att det är askan som är problemet. Men kommer askan från behandlat trä så finns ju möjligheten, annars kan det vara från andra material så som jag skrivit, inte bara kromoxid men också svarta färgkroppar och petroleum grön som är gjord av kobolt och krom. Och en del lila pigment kan också innehålla krom.

bjorn.lindberg
0

#8: Bra fråga, det är blandad vedaska jag får av en kompis som eldar i kaminen hemma. Kan ju vara nån kromad skruv eller nåt. Kollade lite analyser på vedaska men ingen listar krom, antar att om det finns är det extremt lite av det.

ler
0

Ja jag har väldigt många och avancerade analyser av askor och krom förekommer inte alls. Men tryckimpregnerat trä kan vara med antingen koppar eller krom, där man använder krom så blir virket gulgrönt och med koppar bara grönt. Så jag tänker att det kan vara det.

bjorn.lindberg
0

#10: Det låter ju helt rimligt, killen jag får askan av är snickare och skulle förmodligen inte elda hemma om han visste att det var tryckt virke men det kan ju ha slunkit med en bit. Får intrycket av att det inte behövs speciellt mycket för att man skall få den rosa tonen.

ler
0

Nej det räcker med ångorna från krom som finns i någon annan glasyr