"medel" till färdig glasyr
hej!
Ska nu köpa mina första färdiga glasyrer.
Ställmedel ska man ha i har jag förstått, men hur vet man vilket? Är det något annat "medel" som man ska ha i?
Detta är en hel djungel för mig så jag är väldigt tacksam för all hjälp
MVH Lina
Ställmedel kan man tillsätta om ifall att glasyren bottenfäller alldeles väldigt. Dvs. bildar en fånigt hård kaka på botten. Annars vet jag inte om något behövs tillsättas???

tack så mycket för ditt snabba svar! 

JAg har ställmedel i alla glasyrer, det underlättar även om de inte sätter sig stenhårt.

Jag har också alltid i ställmedel. Leverantörerna på glasyrer har stor kunskap om sina produkter så be om hjälp av dom. De är vana vid nybörjare det är vi ju alla till en början.

Det går väl lika bra att ha bentonit i köpeglasyrer också, eller funkar inte det tro?

ställmedel e så enkelt, bara att droppa i den färdiga glasyren. Men bentonit funkar säkert också.

Ja, visst funkar bentonit i stengodsglasyrer men ställmedel är enklare och så påverkar det inte glasyrens utseende i lergodstemp. Det är mest en smaksak alltså och det skadar inte att ha några olika varianter hemma då alla inte funkar till alla glasyrer utan det är lite individuellt. Bentonit är klart billigast dock.