blåsor i glasyren vid dekalbränning
Fick idag blåsor i glasyren på allt vid en dekalbränning. Lergods med en transparent glasyr med brännintervall på1020-1100 grader.
Brännkurvan för dekalerna var 250 grader till 450 grader sedan 300 grader till 840 grader och 20 min utjämning.
Ugnen var väl ventilerad.
Jag har råkat ut för samma sak med en vit tennglasyr. Har inget svar på din fråga om varför, men är också nyfiken på varför. En annan glasyr i samma ugn fick inga blåsor.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Glasyrer har olika mjukningspunkter, dvs punkten där själva smältningen börjar, och blåsor uppstår (för att sedan försvinna).
Mjukningspunkten ligger alltid en bit under "rekommenderad bränntemperatur".
Det är inget konstigt att en lergodsglasyr kan ha en mjukningspunkt kring 840°C, eller rentav lägre, vilket ju blir olyckligt vid sådana här fall.
Men, måste du bränna dina dekaler vid hela 840°C….?
Visst finns det speciella dekaltyper med varierande sammansättning, men jag tycker att det låter litet högt….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-08-04 18:19 av Bo§e
Jag ser nu att jag inte hade riktigt samma problem som Lereva. Det var en stengodsglasyr som jag hade problem med, en som brukar fungera. Det var bara en gång som den betedde sig underligt. Det får nog förbli ett mysterium för mig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tycker också att 840 grader är för hög temp, 100 grader lägre borde funka fint. Men det borde inte ha med mjukningspunkten att göra, vid en tredje bränning har ju glasyren redan kokat och borde inte reagera på det viset på grund av upprepad bränning, jag kan däremot tänka mig att smältfärgen inte passar samman med glasyren.
#4: Ja, jag instämmer i att gasbildningen i glasyren borde bli mindre vid en andra bränning, men att gasbildning skulle utebli helt är jag inte tvärsäker på.
Och den ursprungliga mjukningspunkten har säkert också "flyttat på sig" vid brännning nr 2.
Ja, smältfärgen i dekalerna skulle kunna vara dåligt kompatibel med just den här glasyren….
Och, bränning av sådana här färger kan också behöva en väl ventilerad ugn. En "helstängd" ugn kan orsaka en del konstigheter när man bränner den här typen av färger.
Men jag kommer inte ifrån att 840°C känns väldigt högt, om nu inte dekalfärgen har en speciell sammansättning som föreskriver just det….
Dekaler av den "vanliga" sorten brukar vara lämpliga att bränna strax under 800°C, t.ex. 790°C, men vissa kulörer kan kräva ännu något lägre temperaturer.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-08-05 13:44 av Bo§e
#5: Jag har tidigare bränt ännu högre ända upp till 880 grader då jag ibland har tyckt att man har sett avtryck av plastbäraren vilket inte blir så snyggt. För det mesta har det fungerat. Det händer ju dessutom bara ibland och jag har därför valt att ha ganska få grejor vid varje dekalbränning och har 2 olika ventileringshål öppna under hela bränningen för att få så bra ventilering som möjligt.
Ska sänka och testa igen och se hur det går denna gång tacksam för tipsen. Glasyrerna jag har använt har ett ganska så brett bränningsintervall, glasyr 251 från tyskland 1020-1100 alternativt glasyr cebex 1013, 1020-1240