Core Lite hyllor inom EU
Hej på er, glad sommar.
Jag undrar om det är nån som vet var, inom EU, man kan få tag på ugnhyllor som liknar Core Lites hyllor, se bild. Anledningen till att jag vill ha specifikt dessa är för att de skall agera lock på en train-kiln (det är planen i vart fall) och behöver vara ungf. 70 cm långa. Motsvarande hyllor i kiselkarbid kommer kosta en förmögenhet. Tanken är det att Core Lite liknande hyllor inte slår sig lika lätt som vanliga kompakta hyllor i kordierit.
Tack på förhand / Björn
Kan du inte använda dom stora blocken som finns gjorda an isolerande material, själv använde jag sådana som tak till en ugn, jag tror dom var närmare en meter och höll utan några problem. Eller vanliga plattor med fiberisolering ovanpå?
#1: Kanske det, oklart vilka stora block det är du tänker på. Det är inte uteslutet att vanliga ugnsplattor hade fungerat, men om man få tag på de ihåliga hade jag hellre använt dem. Jag har inte hittat nån som säljer dem inom EU så antingen får jag köpa en pall från Kina eller från USA.
Men har du då inte sett linket?
#2: OK, du menade denna? Var inte helt på det klara med vad du menade :)
Använder 7 st såna plattor och har satt fiber i hålen ,annars kan plattorna spricka . Har fiber lock över plattorna men kommer att ändra till endast fiber eftersom jag behöver plattorna till andra experiment. Skickar med en bild på min unika Train kiln som är sluttande med små trappsteg invändigt på golvet och är 6 meter lång . Tyvärr ingen bild från sidan men det finns på Facebook Lennart Eisenhart .Byggde min första Train Kiln 2001 som var mycket bra .
#7: Tjusigt bygge, inte helt olikt det jag vill bygga. De plattorna som ni har som lock på kammaren, alltså inte till eldstaden är precis vad jag letar efter. Har du nån aning om var man kan få tag på dem?
Att hitta dessa kan vara svårt men en del keramiker kan ha köpt från Gustavsberg / Rörstrand , görs inte toaletter i Gustavsberg då måste de ha plattor och keramikverkstäder finns ju i området som kanske använder sådana också, bara ett tips
#9: Yes box, får kollar runt lite, vad jag kan se finns det inga retailers i Europa, det är typ Kina eller USA som gäller, vilket blir lite dyrt.
#11: Så vitt jag kan se är alla, utom en, specade till 1000 C och har fel mått :/
762x1800x38mm största måttet som dom har. Dom skriver 1000 grader men när det nu är cordierit plattor så tycker jag det låter konstigt att det inte skulle klara mera än 1000 grader, skriv och fråga
#13: Yes box, får skriva antar jag.