Keramik iFokus

Keramik

Läst 445 ggr
Kärret
1

Första glasyrprovbränning

Har bara bränt en skröj i min nya ugn och nu har jag gjort rätt många glasyrprover med olika flyttal (inser att det blir ett " personligt flyttal" pga irriterande mätare som var svårtolkad, gäller att göra lika dant var gång antar jag) som jag ska bränna för första gången. Tänkte använda ortonkäglor för att om möjligt lära känna värmearbetet i just min ugn. Har sk självstående ortonkäglor, men undrar ändå om dom verkligen bara kan ställas på sättplattan? Har ingen skröjbränd hållare. El ska jag ställa dom på ett större kex ( som jag har skröjbränt)?

ler
0

Käglorna kan stå direkt på plattan, men du måste kunna se käglan under bränningen annars så ger det ingen mening med käglor. Flyttal är bra om man gör samma saker och glaserar på samma sätt hela tiden, har man olika tjocklek på sakerna som skall glaseras är ett flyttal meningslös.

Kärret
0

#1: så bra då ställer jag käglorna så.

Ang flyttal….varför måste alla saker vara lika tjocka? Är det för att godset suger olika mycket då???

• Redigerat 2021-08-14 09:27 av Kärret
Bo§e
1

De "rekommenderade flyttalen" kan rentav bli missledande, om man följer dem alltför nitiskt.
Det är så många faktorer som påverkar, att man snarast möjligt bör öva upp sin egen blick för hur de olika glasyrerna skall blandas och läggas på.

Använd skröjade skärvor, och provdoppa.

////////////////////////////

Detta är förstås helt ovetenskapligt, men följande riktlinjer kan vara ett sätt att komma igång:

#
Doppa, och räkna till 2 eller max 3, och lyft upp.

#
Om det är en transparent glasyr, skall den då ligga ungefär "tjock som ett skrivarpapper".
Om glasyren är färgad, bör den ligga ungefär "tjock som ett kreditkort"…..

Se till att ha litet skröjade skärvor att provdoppa, så bygger du snart upp en känsla och kunskap om lämpliga glasyrtjocklekar, i olika sammanhang…..

/////////////////////////////////////

När man sedan hittat den optimala blandningen för en viss glasyr, kan man mäta med flytvikten, och skriva upp det värdet…..dvs om man har en pålitlig flytvikt…

På senare år har det börjat säljas på tok för korta och lätta flytvikter, som påverkas av både skum och ytspänning, och det är fullt begripligt att förvirring uppstår.
De längre (och tyngre) flytvikterna som var vanligare förr, är mycket mer pålitliga.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-08-14 12:40 av Bo§e
Bo§e
0

Jag instämmer också med #1 angående käglorna.
Allra bäst är om ugnen har ett kikhål där man kan se vad som händer "i realtid" och agera därefter.

Då kan man kalibrera sin bränning efter en enda test.

Tyvärr saknar många mindre ugnar ett lämpligt kikhål numera (varför…?), och man får se kägelresultatet först i efterhand, vilket leder till att man får göra fler tester innan man har "spikat" sitt optimala brännprogram, och förstår värmearbetet i sin ugn…..

Detta gör att käglor kan smälta fast i sättplattan (eftersom man inte kan ha någon koll i realtid), och det är då trots allt bra att ställa käglorna på något skyddande underlag.

• Redigerat 2021-08-14 12:23 av Bo§e
Kärret
0

#4: Jag har en sån där liten flyttalsmätare, verkar skitdålig. Får försöka hitta en bättre!
Men försökte göra likadant hela tiden vid mätning nu, blandade glasyrer i mindre burkar till olika flyttal o doppade skröjbitar i , misstänker att jag nog doppade lite för länge, räknade till 4. Ställde alla provbitarna på kex, likaså käglorna. Nästa gång ska jag försöka bygga upp med plattorna så jag kan se käglorna.
Tack för svar!!!!
Detta forum är såå värdefullt för mig som nybörjare! Finns så många erfarna o duktiga här.

Bo§e
0

Vad som händer när man doppar för länge, är att glasyren först suger fast (som den ju skall göra), men sedan börjar lämna föremålet igen, när godset blivit alltför vattenmättat.

• Redigerat 2021-08-14 21:13 av Bo§e
Kärret
0

#6: ok……Ja man lär av sina misstag!

Sintring
0

du har ett PM