Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramikstudiokeramikugn
Läst 637 ggr
CiCi-81
1

Regler kring brandskydd för keramikugn?

Hej!

Har googlat och googlat, men hittar inget om vad som krävs för brandskydd när man installerar en keramikugn. Nån som vet? Eller vet ni vart jag kan vända mig?

Tacksam för svar!
/Caroline

CiCi-81
0

#0: Tänker mig alltså en ugn för stengods.

Bo§e
1

Mig veterligt, finns inga skrivna regler för just keramikugnar.

Men om man ser det hela från ett praktiskt perspektiv, och verkligen tillämpar det, finns ingen brandfara.

En ugn skall placeras luftigt, åtminstone 30 cm från närmaste vägg (gärna mer), och rummet får inte vara för litet.
Och när är rummet för litet…?…man kan säga att rummet är för litet, om ventilationen inte orkar hålla rumstemperaturen under 40-45°C när det är som varmast. I så fall krävs effektivare ventilation och/eller ett större rum.

De nämnda max 40-45 graderna har inget med brandsäkerhet att göra, utan är nödvändigt för att temperaturmätningen i ugnen skall fungera som den skall, dvs för att styrningen skall få rätt information, och visa så rätt som möjligt.
Och om man ventilerar ugnsrummet så att man hela tiden håller sig under den temperaturen, finns givetvis heller ingen brandfara, förutsatt att man inte lägger något brännbart på ugnen, eller gör något annat oförnuftigt….

Sammanfattningsvis:

¤¤¤¤¤ Inte för litet rum.

¤¤¤¤¤ Placera ugnen luftigt (tryck den inte mot en vägg)

¤¤¤¤¤/ Installera en effektiv fläkt (snåla inte med detta!)

¤¤¤¤¤ Mät maxtemperaturen i rummet under en stengodsbränning (använd en "min-max-termometer"), och om maxtemperaturen överstiger 40-45°C, måste ventilationen förbättras.

///////////////////////////////////////

Jag har inte nämnt ångorna från glasyr m.m. men om man ventilerar enligt ovanstående, löser det sig "automatiskt"….

//////////////////////////////////////

Jag förutsätter att det är elugnar vi prator om här.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-08-17 15:26 av Bo§e
Bo§e
1

Den här fläkten fungerar bra i ugnsrum, upp till ganska stora ugnar.
Passa samtidigt på att installera en "dimmer", så att hastigheten kan regleras efter behov.

https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/545-ostberg-kanalflakt-ck-160-c.html

Kanalfläkt CK 160 C är en kraftigare cirkulär oisolerad kanalfläkt för ventilation som är kompakt med hög kapacitet och tillförlitlighet
AnnalinneaSvensson
3

Jag kollade nyligen upp detta, och hittade på räddningstjänsten skåne nordost lite riktlinjer för vad som gäller på skolor. Det viktigaste rådet de gav var att "följa tillverkarens anvisning", så jag beställde manualen till ugnen ifråga och fick ett gäng förhållningsregler svart på vitt.

Mitt bästa tips är altså att ta reda på en manual till din ugn, och följa deras riktlinjer beträffande avstånd till tak och väggar, el, osv.

tovetenga
1

#3: @bosse cebex gbg
Jag är på g att köpa en fläkt till min ateljé och har tittat på den. Den varianten är en kanalfläkt, men finns ju även samma som väggfläkt. Borde väl fungera likadant tänker jag? eller?

https://www.luftbutiken.se/vaggflakt/563-ostberg-vaggflakt-kv-160-b.html

Östberg Kanalfläkt KVFU 160 B
Bo§e
1

#5: Javisst, det är ju i grunden samma fläkt…..