Keramik iFokus

Keramik

Läst 831 ggr
Ulla
1

Testade att handla på Amazon.se

Jag beställde i början av sommaren några småsaker till keramikverkstaden på svenska Amazon. Tidigare har jag några gånger skickat efter böcker från Amazon.com. Det har funkat bra varje gång, men jag var ändå nyfiken på om det skulle vara annorlunda nu när Amazon finns i Sverige.

Det var alltså fem småsaker jag beställde, och jag fick fem olika försändelser spridda över hela sommaren. Fick tom betala tull för ett par av paketen. Saker som inte gick att skicka som brev måste hämtas ut. Jag borde ha kunnat räkna ut det själv eftersom Amazon bara förmedlar försäljningarna, men jag tänkte inte på att titta på vilka säljarna var. Ett jäkla sjå var det i alla fall innan jag fått hem allt.

Så, nej tack, aldrig mera Amazon för mig!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-08-24 22:57 av Ulla
Bo§e
0

Låter jobbigt.
Och Amazon är inte ensamma om sådana här förmedlingsaffärer, där varorna dyker upp från alla väderstreck…..
Men om man beställer en vara, drabbas man förstås inte av detta…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-08-23 16:37 av Bo§e
[rolnor]
0

Jag har köpt en del från dom, har funkat OK. Det är ju stort sortiment i alla fall. Tull är lite mysko, det borde dras direkt?

Vanja-K
0

Jag har handlat från Amazon.com i många år. Både böcker och keramikmaterial? Har fungerat till 100%. Relativt liten fraktkostnad.

Kan rekommendera därifrån. Men inte från Sverige.

Ulla
0

Man ska nog inte beställa flera saker som jag gjorde. De paket som fastnat i tullen kom från Kina. De blev dyrare än om jag köpt dem här hemma. I övrigt var det väl okej, men det var alldeles för många paket att hämta ut. Kan inte ha varit särskilt miljösmart heller.

_
_

ler
0

Det är konstigt det med tullavgiften, men det är nog inte mera än en månad sedan dom nya reglerna för import från länder utanför eu trädde i kraft. Beställer man från Wish så är tullavgifter medräknat. Själv använder jag bara amazon till att hitta böcker som kan vara svåra att hitta till förnuftigt pris, köpte en i går för under halva priset.

[rolnor]
0

Jo, till böcker är amazon riktigt bra, jag köper litteratur om organisk kemi ibland, gamla ugåvor till bra pris.

Majama
0

Konstigt om det är via svenska Amazon.

ler
0

Kan ju vara start problem, amazon Tyskland funkar perfekt.

MariaRR
0

Har precis beställt från Amazon.se, hade inte läst dessa inlägg, tyckte det verkade säkrare eftesom det finns en svensk kundservice nu, men blir så klart tveksam när jag läser detta…Wish visste jag inte så mycket om, men de har ju i stor sett exakt samma utbud som Amazon, kanske man ska satsa på dem nästa gång?

Ulla
0

Jag tänkte likadant som du. Hade i alla fall inte räknat med att behöva betala både tull och extra avgifter när jag beställde och betalade via svenska Amazon. Man kanske ska påtala det för dem om det nu inte är tänkt att vara så.

_
_

MariaRR
0

#10: Jag uppdaterar när jag vet hur det gått med min beställning, så får vi se…men alltid bra att ge feedback, ibland så kan det ju faktiskt ge resultat. :)

Denna kommentar har tagits bort.
[rolnor]
0

Wish är skräpgrejer mest tycker jag,

ler
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jo det finns säkert mycket skräp där, men denna lilla vågen till 68 kronor fungerar perfekt.