Keramik iFokus

Keramik

Läst 226 ggr
Eva Sigge
0

Keramik funderingar.

Hej, jag har två frågor som jag länge har gått och tänkt på:

Har hört att man ska kunna testa ett färdig glaserat föremål med en enkrona för att kunna se om det innehåller farliga ämnen för brukskeramik (kanske det bara var ett ämne) Är det någon som har hört något liknande. Tror man skulle dra kronans räfflade kant mot glasyren.
Minns inte vad som skulle hända…

När jag har drejat tekannor, så har jag gjort ett pyttelitet hål under utloppet av pipen. Vet inte om det stämmer men har hört att det ska uppstå ett visst baksug när man gör det. Och att det gör att man lättare lyckas med att få den droppfri.

M v h Eva Sigge

ler
1

Första frågan kan besvaras enkelt, det kan man inte, det enda du kan se är om enkronan gör märken i ytan!
Fråga två, jo det är riktigt prova att se på gamla te och chokladkannor från fabrikerna, dom hade sådant litet spår i utloppet med ett litet hål och det fungerade perfekt.

Eva Sigge
0

#1: Tack, ler!
Det var ju kul att hålet i mina tekannor stämmer, ska börja titta på gamla kannor.

M v h Eva Sigge

ler
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ett exempel på ett sådant hål, finns olika lösningar bland annat en variant där det är kombinerat med ett litet spår på ovansidan och då är hålet lite mera osynligt