Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: lerordreja
Läst 976 ggr
Vanda A
1

Alternativ till fylelera

Jag hade sett fram emot att börja hösten med att köpa fylelera för drejning men har fått veta att varianten utan chamotte inte kommer gå att köpa förrän i november. Är det någon som kan tipsa om en lera med liknande egenskaper? Färg spelar mindre roll. Eller är den chamotterade varianten tillräckligt bekväm även för mig som inte drejat jättemycket?

Allt gott,
Vanda

Bo§e
0

Det beror på vad man tänker dreja.
Den chamotterade varianten kommer du säkert att gilla, om du drejar större och rustikare föremål.
Men den kanske inte är så lyckad till skira koppar och muggar och annat "smågods"…….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Anna HB
0

Passa på att prova en annan lera! Det finns så många fina leror med bra egenskaper. Om du inte drejat så mycket, men redan känner dig ”indrejad” på fyle är det lite synd, tycker jag. Våga testa och utvecklas! Det är mitt personliga råd.

ler
0

Helt enig med Anna HB

bjorn.lindberg
0

Provade Fyleleran för ett par år sen, tyckte inte alls om den, den är seg och elstisk på nåt vis. Den funkade bättre när man recyclat den ett par gånger vilket får mig att tro att den innehåller nån slags oranisk mjukgörare/plasticizer som bryts ner över tid. Hur som helst, smaken är som baken, och jag känner flera som verkligen gillar Fylelera av precis den anledningen som gör att jag inte gillar den.

Mitt tips är Potclays 1110E som finns hos Cebex och Tärn

https://www.cebex.se/stonewareclay1110greyishwhite-p-9572.html?cPath=60_59_188

Den blir inte lika mörk i el-ugnen och funkar bra med ved. Har bra färgrespons i el-ugnen och trixar inte lika mycket med glasyrerna som Fyle kan göra. Framför allt är den en mycket trevlig drejlera.

11 Leror, Leran är i grunden som 1109, men utan lavafläckar. Mycket bra drejegenskaper och lämpar sig väl för brukskeramik. Återg...
ler
1

Tycker jag också, Pottclays leror är väldigt angenäma att dreja med och fina att se på

Vanda A
0

#1: Jag har mest drejat mindre grejer, skålar och koppar, men det låter som ett bra alternativ om jag vill våga mig på något större då :)

Vanda A
0

#2: Jag har testat andra leror, senast CS950 från Cebex. Jag upplevde att den var mycket svårare att arbeta med än Fyleleran och det slutade lite för ofta med att det jag höll på med föll ihop. Jag vill såklart utvecklas, men vill också att drejningen ska vara lustfylld och lagom utmanande. Därför söker jag nu efter en annan lera som kanske passar mig bättre. Tar gärna emot tips om du har något favorit som du tror att jag kan uppskatta

Vanda A
0

#4: Tack för tipset Björn! Jag tror att det jag gillar med Fyleleran är att den är stabilare än de andra jag testat, men det kanske har något med elasticiteten att göra också, vem vet 🤗

ler
0

CS 950 heter egentligen WM och produceras av Fuchs som ägs av Sibelco. Den leran är torr processad vilket gör att man mister en del av plasticiteten, jag har hört samma som du säger om leran även från sådana som lever av keramiken så det kan inte vara helt fel. Leta fram en lera dom är filterpressad= bättre plasticitet och blir inte hård vid lagring.

bjorn.lindberg
0

#9: Att en lera är torr processad kan det vara anledningen till att den ibland känns som den suger åt sig massor med vatten och aldrig utvecklar nån ler-film? Sen får man "torra" fläckar som "hugger" på händerna? En Cebex lera CS610 som jag gillar färgen på har precis det problemet.

gunnels
0

S 1110 låter intressant, men ser att max 1240 grader rekommenderas. Någon som prövat att höja temperaturen lite?

bjorn.lindberg
0

#11: Ja, det är inte sant att det skulle vara max 1240C, kägla 10 ~1280 inga problem. Jag har bränt den i vedugn till kägla 13 utan några problem heller. Det enda är att de eventuellt bubblar lite om du går allt för varmt.

ler
0

Jag brände allt från potclay 1109 och andra till 1280-1300 i gasugn.

gunnels
0

#13: Toppen! Då vågar jag mej på 1260 grader.

ler
0

Är det elugn så går det helt fint till 1280, men jag skulle mena att 1260 är en bra temperatur

gunnels
0

#15: Låter bra det!