Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglaseringkeramik-bränningrakuråvarormaterialövrigtnybörjarfrågor
Läst 1066 ggr
Agne Jonsson
1

Hur använder man fritta?

Jag fick höra tidigare att jag kunde använda fritta för att glasera mitt lergods, det enda problemet är ju då att jag inte vet hur jag använder fritta.

Tack på förhand! :)

Bo§e
2

En fritta är, litet förenklat, en blandning av kvarts, flussmedel, och ofta också något ämne som bestämmer hur glaset skall flyta och bilda "body".
Flussmedlen är ofta vattenlösliga och svårhanterliga, och därför har blandningen smälts till ett ej vattenlösligt glas, som sedan åter malts och siktats till ett användbart pulver.
Frittorna kan sägas vara ett "halvfabrikat" till vidare glasyrbygge, men kan ibland också användas som glasyr precis som dom är, i rätt sammanhang och temperaturområde (t.ex. raku)…

Jag försökte vara kortfattad. 🙂
Blev det begripligt…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-10-12 22:38 av Bo§e
ler
2

Ja och så får man fördelen att det inte avgår ångor eftersom det redan har skett i bränningen av frittan, och eftersom det redan bildats ett eutektikum så smälter den så lättare än vad obränd blandning skulle göra. Det enda man behöver tillsätta en basfritta är något plastiskt material, lera eller kaolin så har man en glasyr.

• Redigerat 2021-10-12 23:57 av ler
Kärret
0

Tack Bosse o ler.
Nu har jag äntligen förstått. Har försökt att läsa mig till men har ändå inte fått ihop det..
Bra förklaringar!

Agne Jonsson
0

#2:
Tack så mycket!
Så jag ska blanda med lite vatten och lera?

ler
0

Ja beroende av vilken fritta som du använder så kan du ta 10-15% kaolin eller om du vill ha lera så går det bra och det med vatten är beroende på hur du vill glasera, men starta med 6dl vatten till ett kg pulver och se om du vill ha i mera eller inte.

• Redigerat 2021-10-13 10:56 av ler
Agne Jonsson
0

#5:
Tack, men måste jag göra i en sån stor mängd?

Bo§e
0

Om det är viktigt att glasyren skall bli så lättsmält som möjligt, kan du också använda frittan precis som den är, i testsyfte, och sedan bygga ut den med lertillsats om temperaturen tillåter det.

• Redigerat 2021-10-13 11:42 av Bo§e
ler
0

Jo men det blir svårt att få den att sitta bra på skärven, en normal fritta är så konstruerad att man beräknar att det kommer ca. 10% kaolin eller lera i för att kemin skall bli optimal, en ren fritta är normalt lite för aggressiv utan leran.

bjorn.lindberg
0

#6: Det beror på kemin i din glasyr, vilka proprotioner av olika ämnen behöver du för att glasyren skall funka. Problemet med frittor är att de kostar en slant och när du kommer ner i temperatur, e.g. lergods-glasyerer, så börjar det bli dyrt. Jag använder inte frittor (även om jag borde ibland) för att jag tycker de är för dyra. Det gör att jag i princip måste bränna allt på eller strax under kägla 10.

ler
0

Nu var det väl bara frågan om att få fram en fungerande glasyr utan att precisera något bestämt resultat förutom att det är en glasyr. Vad gäller pris så är det inte nödvändigtvis så mycket dyrare än att köpa en massa råmaterial, och om man vill bränna vid lägre temperatur så har man inte så stora val. Det är viktigt att hitta rätt leverantör.

Bo§e
0

Ja, med de brännmetoder som nämnts här, är det en utmaning att över huvud taget få något att smälta till en glasyr…..

ler
0

Det går fint att få en glasyr som smälter vid 8-900 grader eller ännu lägre om man inte ställer allt för höga krav till allt möjligt förutom att det är en glasyr.

• Redigerat 2021-10-13 18:16 av ler
[rolnor]
0

Men går det inte att blanda upp frittan då med lite lera, den smälter väl ut skapligt ändå? Jag tänker också på "rakuglasyr" det är väl ofta nästan bara fritta och dom smälter väl ut även i en enkel ugn om man eldar duktigt?

ler
0

#13 jo det är ju just det jag skriver, fritta med lera ger en optimal glasyr

[rolnor]
0

Jo, men du låter som om detta inte skulle vara lämpligt ändå eller? Jag missförstod. Agne vill väl ha ett recept som funkar vid låg temperatur och då är fritta+lite lera alltså bra? Bentonit, ball clay, kaolin, lergodslera eller vad?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frågan är väl vad man vill uppnå.
Om man till varje pris vill få något att bilda glas vid så låg temperatur som absolut möjligt, får man kanske ge avkall på vissa kvalitetskrav, för att det skall bli möjligt.
Raku är ju ett tydligt exempel på det, och vill man prova primitiva brännmetoder utan egentlig ugn, måste man kompromissa ännu mer, för att få något att smälta…

Här är analysen på "169" (M623), och den används ofta precis som den är i rakusammanhang, utan extra lertillsats.
Kompromiss…? Jo det är det, men man får en glasyryta vid låg temperatur……

• Redigerat 2021-10-14 14:02 av Bo§e
Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med en sådan här enkel jordugn når man högre temperaturer än i en vanlig glödgrop.
Om det behövs, kan man stötta upp den med gamla tegelpannor och liknande….

ler
0

Det finns en liten fint och det är att aluminiumoxid inte själv kan bilda glas men samman med kvarts så kan det, så optimalt är det när förhållandet mellan dom båda är på riktig nivå och det uppnås med tillsats av kaolin eller lera, frittor är så konstruerade att dom kräver den tillsatsen.

[rolnor]
0

Det blir väl väldigt lättflytande också utan lera och då rinner allt av krukan. Man kan köpa en gammal dammsugare på loppis och använda utblåset för att få en luftström in i elden, då blir 900° inte så svårt.

ler
0

Ja eller en varmluftpistol och lite grillbriketter så kan man få en skapligt hög temperatur. Samman med Bosses jordugn blir det bra.

[rolnor]
0

Sen kan man stapla lite Lecablock istället för att gräva, är ung. samma arbetsinsatts och resultat blir nog bättre.

ler
0

Ja och man kan då även montera en rist så får man ännu bättre förbränning.

• Redigerat 2021-10-15 13:20 av ler
[rolnor]
0

Vad är en rist?
Är man beredd att lägga lite pengar och jobb kan man klä en sån Leca-ugn invändigt med keramisk fiber, sen stryka på en 1:1 blandning kaolin/kvarts på fibern så tål den aska bättre, då har man nästa en riktig ugn.

• Redigerat 2021-10-15 21:50 av [rolnor]
Agne Jonsson
0

#7:
Okej

Agne Jonsson
0

Tack så mycket alla!

Bo§e
0

#23: Jag gissar: En "rist" är nog en synonym till en "rost", vilket betyder "galler"…..

Hade dock inte hört "rist" förut….

• Redigerat 2021-10-15 22:41 av Bo§e
Agne Jonsson
0

#26:
Jaha, här kallar vi der för roster (askgallret längst ned i en spis)