Keramik iFokus

Keramik

Läst 637 ggr
mask02
0

Köpa en ny drejskiva.

Hej.
Om man fundera på att köpa en drejskiva, vilket märke föreslår ni som är bäst?

[rolnor]
1

Brent cxc är stark och bra men dyr, shimpo whisper gillar många, är väl också rätt dyr. Då antar jag att du vill ha elektrisk? Finns ju begagnade också på blocket ibland. Vill du ha budget eller kvalité? Drejar du stort?

Bo§e
2

Det finns många riktigt gamla eldrejskivor, som fortfarande cirkulerar på beg.marknaden.
Och även en del "exotiska" fabrikat.

Det kan vara förståndigt att kolla tillgången på reservdelar, särskilt vitala delar som man inte kan tillverka själv eller hitta "på stan", som t.ex. drivringar, som är helt avgörande för att man skall kunna fortsätta använda maskinen.
En koll man bör göra innan köp, förstås….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

mask02
1

#1: Jag är helt nybörjare och vill ha tag på en.

[rolnor]
0

Jo, men som jag undrade, får den kosta eller vill du komma billigt undan? Det finns så många märken. Jag har drejat på äldre modeller och nya dyra och tycker att dom överlag funkar fint, vill man dreja med riktigt stor klump lera så får man ta en med kraftig motor, detta blir dyrare. Sen är frågan hur mycket du ska dreja, vill du satsa på stor verkstad+egen firma, leva på det hela eller mera som prova-på hobby? Berätta lite.

[rolnor]
0
13625 kr - Övrigt - Leverans över hela Sverige Whisper-T är kanske den mest välkända av alla drejskivor. En drejskiva som är stabil, tystgående och relativ...
[rolnor]
0
VEVOR Ceramic Wheel elektrisk pottery Machine 300W 25 cm keramisk hjulmaskin 220 V hjulmaskin gör-det-själv justerbara fötter med skulpting-set elektrisk keramisk skivmaskin med fotpedaler och handfat : Amazon.se: Hobby & hantverk
ler
0

Om dom där 300 watten är förnuftigt utnyttjade så är det en stark maskin, har själv drejat över 60 kg på en 200 Watts maskin.

[rolnor]
0