Keramik iFokus

Keramik

Läst 637 ggr
mask02
0

Köpa en ny drejskiva.

Hej.
Om man fundera på att köpa en drejskiva, vilket märke föreslår ni som är bäst?

[rolnor]
1

Brent cxc är stark och bra men dyr, shimpo whisper gillar många, är väl också rätt dyr. Då antar jag att du vill ha elektrisk? Finns ju begagnade också på blocket ibland. Vill du ha budget eller kvalité? Drejar du stort?

Bo§e
2

Det finns många riktigt gamla eldrejskivor, som fortfarande cirkulerar på beg.marknaden.
Och även en del "exotiska" fabrikat.

Det kan vara förståndigt att kolla tillgången på reservdelar, särskilt vitala delar som man inte kan tillverka själv eller hitta "på stan", som t.ex. drivringar, som är helt avgörande för att man skall kunna fortsätta använda maskinen.
En koll man bör göra innan köp, förstås….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

mask02
1

#1: Jag är helt nybörjare och vill ha tag på en.

[rolnor]
0

Jo, men som jag undrade, får den kosta eller vill du komma billigt undan? Det finns så många märken. Jag har drejat på äldre modeller och nya dyra och tycker att dom överlag funkar fint, vill man dreja med riktigt stor klump lera så får man ta en med kraftig motor, detta blir dyrare. Sen är frågan hur mycket du ska dreja, vill du satsa på stor verkstad+egen firma, leva på det hela eller mera som prova-på hobby? Berätta lite.

[rolnor]
0
13625 kr - Övrigt - Leverans över hela Sverige Whisper-T är kanske den mest välkända av alla drejskivor. En drejskiva som är stabil, tystgående och relativ...
[rolnor]
0
VEVOR Ceramic Wheel elektrisk pottery Machine 300W 25 cm keramisk hjulmaskin 220 V hjulmaskin gör-det-själv justerbara fötter med skulpting-set elektrisk keramisk skivmaskin med fotpedaler och handfat : Amazon.se: Hobby & hantverk
ler
0

Om dom där 300 watten är förnuftigt utnyttjade så är det en stark maskin, har själv drejat över 60 kg på en 200 Watts maskin.

[rolnor]
0

Jo, det kan vara helt OK, jag har inte superkoll på antal watt. Man kan misstänka att en maskin för 2000:- klarar mindre än en för 13000:-

Här är en som man kan hyra, 500:-/ vecka. det kan nog vara en fin affärsidé hyra ut sin skiva, många vill nog bara testa hur det känns att dreja, sen köpa en egen om det kändes kul kan jag tänka:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/drejskiva_uthyres/97555025

500 kr - Övrigt - Älvsjö, Farsta, Vantör - Elektrisk drejskiva med 25 cm diameter. Mycket enkel hantering. Lera finns att köpa separat. 1 dag 250 kr 3 dag...
Snickarsnäcka
0

Jag är helt nybörjare, men resonerade att jag vill liksom ha bra grejer från början, kan alltid få nästan pengarna tillbaka , om du ångrar dig och säljer grejer sedan…, köpte Shimpo Whisper för bra pris på Cebex, just för ha tyst drejskivan och är jätte nöjd!

ler
0

Se på silica nordic, dom har drejskivor till bra priser. Dom har svensk sida på nätet.

[rolnor]
0

Kan varna för att brent cxc är extremt dyr hos cebex, vet ej hur det är med deras andra skivor.