Keramik iFokus

Keramik

Läst 261 ggr
Alexandra
0

Röd stengodslera med 40% chamotte + glasyr?

Hej

Jag undrar vad jag behöver tänka på när jag glaserar Röd stengodslera 1426 m 40 % Chamotte? Jag skulle vilja ha en combination blått eller grönt på krukor. Förslag på penselglasyr. Vilken skröjtemperatur är bäst? Leran har 1020-1250 grader.Krukor kommer stå ute på verandan i vinter. Ha en trevlig kväll!

Hälsningar

Alexandra

ler
0

Första bränningen 1000 grader. Om du vill ha en grön glasyr så går det inte så bra med en transparent koppar grön, den blir brun på rödlera så du får göra en kromgrön eller blanda vanadnin gul och blå så får man milda gröna nyanser. Finns andra möjligheter men lite svårare.

Bo§e
0

Ja, om du glasyrbränner i stengodstemperatur, räkna med att leran blir ganska mörk.
Och som nämns i #1 kommer det då att inverka på färgen om glasyren är av en transparent typ.

Även om du bränner som lergods kommer lerans röda färg att påverka resultatet, men inte fullt så mycket.

Om man "till varje pris" vill ha en klar kulör på glasyren, kan man först lägga en vit engobe på den mörka leran, och sedan glasera, men den behandlingen kommer också att ta bort en del av den vackra chamottestrukturen på skärven…….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-11-01 18:50 av Bo§e
Alexandra
0

Om jag väljer en annan färg, tex röd #2: kan man använda denna och få det resultatet som den ser ut eller blir den också brunare?

penselglasyr22tenmoku500g

Alexandra
0

#1: Ok, tack för hjälpen! Jag tror jag går mer mot rött då för vill inte ha brunt resultat.

ler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om det är vanliga inkapslade röda pigment så går det fint på rödlera, den glasyren är täckande så man ser inte leran igenom glasyren. På bilden en röd glaserad på rödlera. Man kan få starkare eller klarare röda också.

Alexandra
0

#5: Ok, då förstår jag. Den ska vara heltäckande i färg röd. Jag provar, tack!.)

Alexandra
0

#2: Det är ju bra. Ska prova det också. Tack!:)