Misshandlade sättplattor
Hej! En nybörjare här som väntar på leveransen av första lerklumparna för att kunna sätta igång.. jag ska få låna en ugn på skolan i byn. Var där och kollade på den nyligen, och undrar vad ni anser om skicket på plattorna…?😏 går det att bränna på dem öht, eller köpa nya? Undersidorna ser betydligt bättre ut. Kan jag skrapa demså rena det går och lägga plattengobe på? Det som inte kommer att gå att peta bort, finns det risk att det kan droppa på gods som står under?
I princip kan du skrapa av allt med en vinkelslip och sen lasta på ny plattengob, men jag undrar om det är lönt, den sista där hade jag slängt. När du sätter på mer plattengob så vill du bygga upp tillräcklig tjocklek så att eventuellt rinn inte kommer ignom engoben. Jag brukar lägga på ett lager och sen skröja eller högbränna plattan. Sen lägga på ett lager till, osv osv. När jag har nån milimeter på plattan så brukar det vara tillräckligt. Om du kan spraya plattengoben är det ett bra sätt att bygga upp ett tjockt lager hyfsat snabbt.
Att vända på plattor är inte säkert.
Allt som sitter på undersidan riskerar att droppa eller smula ner på underliggande våning….
Plattan på bild 3 är definitivt färdig att kasseras….!
Om skolan har en metallslöjdsavdelning, skulle de kunna använda plattan som underlag när de övar svetsning (ett möjligt sätt att återanvända den)….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja, 3:an var en riktig goding, hi, hi. Har själv sabbat plattor med glasyrprover som runnit. Är nog bättre att inte vända på plattorna, vinkelsip+huggmejsel är att föredra som sagts ovan.

Vinkelslip är inte bra. Använd koppslip så slipar du lätt stora plana ytor.
#4 ja det är ju det bästa med kopslip
#4 och #5
Menar ni att en koppslip slipar ner så bra att glasyrfläckar/glasyrdroppar som på sättplattan nr.3 försvinner helt och hållet?
Nummer tre spelar nog ingen roll vilket verktyg som man använder, den går nog inte att rädda. Jag förstår inte hur det kan gå så galet, man borde väl se hur det rinner ner på plattorna.